Odborník na trhy a stratégie firiem Tomáš Török zo spoločnosti BizBuilders avizuje, že firmy sa musia v ďalšom období pripraviť na nové štandardy a nepredvídateľné správanie trhu a zákazníkov. Zároveň všetky vychýlenia na trhu prinášajú aj príležitosti, ktoré môžu byť extrémne zaujímavé a neuveriteľne akcelerovať rast firmy.

Disrupcie na trhu sú aktuálne obrovské a nik ich nepredvídal. Čo z toho plynie pre tunajšie firmy?

Z môjho pohľadu trvá a ešte zrejme zosilnie takzvaný postcovidový syndróm, teda obava z nepredvídateľnej zmeny na trhu a z toho plynúca absolútna zmena zákazníckeho správania. V mnohom môže dôjsť k neplánovanému vychýleniu trhu. Ideme do obdobia, v ktorom bude pre firmy potrebné mentálne pracovať s neustálou zmenou – teda akoby kontinuálne v neistom prostredí.

V čom vidíte najväčšie problémy dneška?

Rozhodne je to nepredvídateľnosť, a to trhu aj zákazníka. Napríklad po dvoch rokoch raketového rastu e-commerce predaja tento trh výrazne pribrzdil, dokonca napríklad v Spojených štátoch sa pomer nákupov v retaile a e-commerce neočakávane vrátil na čísla z roku 2019. Čiže aj to, čo sa javilo, že bude pokračovať, môže byť zrazu úplne inak. Neviem, či niekedy takáto nestabilita a v takej dynamike vôbec nastala.

Ako by mali v súčasnosti firmy naplánovať ďalšie mesiace?

Rámcovo je dôležité mať rozplánovaný kalendárny rok, ale na úrovni kvartálov je už nevyhnutná flexibilita. A na úrovni plnenia napríklad predajných cieľov je vhodný týždenný alebo denný reporting. Samozrejmé je porovnávanie plánu a ak nastane výraznejšia odchýlka, je nevyhnutné začať prijímať okamžité opatrenia a neváhať. Inými slovami, firmu je potrebné mať nastavenú doslova „nakrátko“, v zmysle rýchlosti informácií a následných rozhodnutí.

Mnohé firmy plánovali po pandémii rozbehnúť expanziu, bude to vôbec možné a má to zmysel v najbližších mesiacoch či rokoch?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa