Slováci v posledných rokoch míňajú čoraz viac peňazí v menších online obchodoch. Tento trend sa v zahraničí začal prejavovať už pred niekoľkými rokmi a momentálne prichádza aj na Slovensko. Aj vďaka nemu sa menším e-shopom naďalej darí. Viacerí veľkí hráči však v tomto roku zaznamenávajú prepady alebo stagnáciu a neraz musia prepúšťať zamestnancov či zoštíhľovať svoje portfólio.
„Problém majú hlavne e-shopy, ktoré predávajú tovar, ktorý nie je nevyhnutný k životu. Ide o luxusný tovar, hračky či gadgety. Čo sa týka segmentu, osobne si myslím, že najviac zasiahnutá je móda. Tá je všeobecne dlhodobo v problémoch, nakoľko sú tam vysoké vratky či veľké náklady na dopravu,“ hovorí Boris Zovčák, COO a spoluzakladateľ technologickej skupiny BiQ Group.
Prepady a prepúšťanie
E-commerce v súčasnosti padá. Dôvodom je najmä inflácia a s ňou spojený rast cien. Niektorí najmä veľkí hráči už museli siahnuť po nepopulárnych opatreniach aj v podobe prepúšťania. Príkladom je Dedoles či dokonca Alza, no stále nejde o také prepúšťanie, ktoré by mohlo mať negatívny vplyv na zamestnanosť.
„E-commerce je síce veľký, no v porovnaní s automotive, rafinériami či s farmaceutickým biznisom je stále malý. Na Slovensku dosahuje e-commerce obrat niečo okolo 1,7 miliardy eur, čo je v porovnaní s inými segmentmi zanedbateľné. Nemyslím si, že by to mohlo mať z pohľadu ekonomiky nejaký zásadný dopad a nemyslím si, že to bude mať dopad aj na zamestnanosť. Aj keď veľa e-commerce hráčov prepúšťa, ide väčšinou o ľudí zo skladov či zo zákazníckej zóny.
Startup eyerim prechádza transformáciou. Od luxusných okuliarov po očnú optiku s predajňami
Orezávajú sa ľudia, ktorí nie sú nevyhnutní pre biznis. Napríklad Dedoles prepúšťal ľudí z HR, čo je logické, lebo nebudú kvôli financiám brať nových ľudí, tak orezávajú presne tieto pozície. Minimálne skladové pozície sú však podľa mňa vo veľa firmách nenaplnené, takže minimálne v tomto prípade by nemal byť problém s uplatnením sa na trhu. Nedávno som sa rozprával s rôznymi ľuďmi a každý jeden má v zásade problém so zamestnanosťou,“ hovorí B. Zovčák.
„Ako firma sme prešli do fázy, kedy dôkladne vyhodnocujeme zmluvy na dobu určitú a adresujeme prípadné neefektivity, ktoré vznikli v dobe rýchleho rastu v priebehu pandémie. Zároveň s tým, ako sa bude meniť podnikateľské prostredie a naše výsledky, budeme prehodnocovať priority a krátkodobé investície smerom k väčšiemu optimizmu alebo naopak.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?