Pred očakávaným hlasovaním Európskej únie o zavedení dodatočných ciel na dovoz čínskych elektrických áut sa čínski predstavitelia nedávno stretli so zástupcami európskeho automobilového priemyslu.
Diskutovali o vlastných odvetných opatreniach, a to vrátane zvýšenia dovozných ciel na európske benzínové vozidlá s veľkými motormi.
Hoci ide zatiaľ len o výstrahu pre Európsku komisiu, v prípade ich zavedenia, ako najhoršieho scenára, by na zmeny najtvrdšie doplatilo Nemecko spolu so Slovenskom.
Peking začína reagovať
Aj keď po úvodných diskusiách nie sú k dispozícii ešte žiadne čísla, s ktorými by európski výrobcovia áut mohli kalkulovať možné straty z budúceho exportu do Číny, situácia sa blíži k rozhodujúcemu bodu.
Očakáva sa, že EÚ v októbri schváli dodatočné clá vo výške až 36,3 percenta na čínske elektrické vozidlá, ktoré sa navýšia k už existujúcej desaťpercentnej dovoznej sadzbe. Pôvodne sa uvažovalo o clách vo výške 37,6 percenta, avšak v auguste došlo k ich zníženiu.
Čína naďalej odmieta novú colnú politiku EÚ a Spojených štátov, ktoré obviňujú čínske automobilky z nekalej konkurencie vďaka masívnej štátnej podpore. To im má umožniť vyrábať lacnejšie elektromobily a predávať ich pod trhovými cenami.
Krajina s najväčším automobilovým trhom na svete si tak pripravuje pôdu na vlastnú odpoveď. Plánuje odvetné clá vo výške desiatok percent, ktoré sa budú týkať najziskovejších modelov európskej produkcie s motormi s objemom od dva a pol litra. Nemecko, ktoré je výrazne závislé od exportu takýchto áut do Číny, by mohlo byť vážne zasiahnuté zvýšením ciel.
V roku 2023 dosiahol nemecký export vozidiel s veľkoobjemovými motormi do Číny hodnotu 1,2 miliardy dolárov, vyplýva z údajov čínskej colnej správy. Hlavné nemecké značky ako Mercedes-Benz, BMW, Audi a Porsche by tak mohli čeliť výrazným problémom.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?