Sirény z dielne košickej firmy Telegrafia patria medzi svetovú špičku v odbore. Okrem nich firma vyvíja a vyrába aj rôzne iné varovné zariadenia pre priemysel. Počuť ich napríklad v baniach, či iných prevádzkach, kde monitorujú a upozorňujú na prítomnosť nebezpečných látok. Životy zachraňujú aj evakuačné rozhlasy košickej firmy.
Spoločnosť vznikla v roku 1991, keď nadviazala na tradície podniku Telegrafia Pardubice. Založili ju bývalí zamestnanci Tesly Košice, medzi ktorými bol aj súčasný generálny riaditeľ firmy Peter Marčák. Spočiatku sa firma orientovala na rádiotelemetrické systémy a inžiniersko-servisné služby, ale už v tom čase vedela, že chce vyrábať vlastné produkty.
Rodinné impérium z Bratislavy spája biznis a spiritualitu. Jeho majiteľ má raketu od Djokoviča
Telegrafia je vďaka hospodárskym výsledkom aj exportnej orientácii nominovaná na cenu TREND Rodinná firma roka 2024. Partnermi kategórie sú Havel & Partners a ČSOB Advisory.
Pozná ju celý svet
Telegrafia sústreďuje pod jednou strechou vývoj, výrobu a montáž produktov aj riešení v oblasti varovania a vyrozumenia. Navyše je dodávateľom podnikových informačných systémov. „Súčasťou našej košickej výroby je aj vlastné vývojové centrum. Vďaka nemu môžeme v oblasti varových systémov určovať svetové trendy,“ hovorí pre TREND generálny riaditeľ spoločnosti P. Marčák.
- NOMINÁCIE: TREND Rodinná firma roka 2024
Jej konkurenciou sú najmä subjekty z USA a Nemecka, čo znamená, že košická firma sa musí poriadne obracať. Jej elektronické sirény napríklad dokážu transformovať textovú správu na vstupe na hlasovú výstražnú správu na výstupe.
Z národnej firmy sa po roku 2000 postupne stal globálny hráč na poli varovných a vyrozumievacích systémov. Prispel k tomu aj krach VSŽ, pre ktorú firma predtým dodávala výpočtovú techniku. Táto externá udalosť ju nakopla k plánu realizovať expanziu do zahraničia.
Dnes má obchodných partnerov na celom svete. Skúsenosť s jej sirénami a evakuačnými rozhlasmi majú milióny ľudí – od Francúzskej Polynézie cez ázijské a európske krajiny až po Južnú aj Severnú Ameriku.
Jej portfólio zahŕňa elektronické sirény, monitorovacie stanice, rozhlasy, priemyselný interkom, softvér pre riadiace centrá, ovládacie zariadenia, komunikačnú infraštruktúru a o doplnkové príslušenstvo ako stožiare, antény, akumulátory, solárne panely a ďalšie.
Najťažším obdobím bolo to, ktoré nadväzovalo na krach VSŽ. Firma mala v danom kontrakte viazané neuhradené faktúry. Navyše sirény v tom čase dodala aj pre vodné dielo Gabčíkovo, pričom s platbami otáľal aj štát. Táto situácia spôsobila, že financujúca banka Telegrafii skresala úvery.
Firme tak padli tržby na polovicu a musela prepustiť asi tridsať percent zo stovky ľudí, ktorých zamestnávala. „Asi tri roky nám trvalo, kým sme sa opäť postavili na nohy. Dokonca sa k nám viacero ľudí vrátilo naspäť,“ hovorí pre TREND P. Marčák a dodáva, že táto skúsenosť im pomohla optimalizovať procesy.
Rekordný rok
Telegrafia prežila vlani svoj doposiaľ najlepší rok v histórii firmy. Tržby zvýšila o pätinu, na 21 miliónov eur. Čistý zisk jej poskočil o štvrtinu, na 3,3 milióna eur. Export jej podľa konkrétneho roku a projektov generuje od 50 do 90 percent tržieb.
V tomto roku by mali byť tržby firmy o čosi nižšie než vlani. Čistý zisk by však mal ostať porovnateľný. Portfólio Telegrafie totiž pozostáva z viacerých malých a niekoľkých veľkých zákaziek. Tie veľké dokážu v konkrétnych rokoch zvýšiť firme tržby. „Rok 2025 by mal byť opäť silný. Očakávame viaceré väčšie zákazky, o ktoré sa aktuálne uchádzame.“
V roku 2000 expandovala Telegrafia do zahraničia otvorením pobočky v Rumunsku. Zmysluplnejšie než priamy vstup je však podľa P. Marčáka dodávať systémy do cudziny cez partnerov a spolu s nimi sa zúčastňovať tendrov. Napríklad v roku 2004 vyhrala firma s nemeckým elektromontážnym partnerom prestížny tender v Drážďanoch.
Pri vstupe na svetové trhy Telegrafii výrazne pomohol projekt, ktorý si sama vymyslela. Prebehol v roku 2008 a volal sa Pavián do sveta. Cez študentskú organizáciu Aiesec pozvali do firmy 60 stážistov z celého sveta. Na tri až šesť mesiacov. Ich úlohou bolo zmapovať pre košickú firmu trhy signalizačných zariadení v ich rodných krajinách. To prinieslo firme veľký boom zákaziek.
Spoločnosť zamestnáva asi stovku pracovníkov, pričom mnoho z nich je vo firme od jej vzniku. Dlhodobou prioritou je vytváranie rozmanitého zamestnaneckého kolektívu a inkluzívnej pracovnej kultúry. „Ženy na manažérskych pozíciách riadia technické aj ekonomické oddelenie, ako i oddelenie ERP a marketingu,“ hovorí P. Marčák.
Rodinný charakter firmy potvrdzuje aj prítomnosť brata zakladateľa – Štefana Marčáka, ktorý zastáva pozíciu obchodného riaditeľa. Okrem bratov vo firme pracuje aj manželka Petra Marčáka, a ako brigádnik aj Štefanov syn. Okrem dvoch bratov má firma aj tretieho spoločníka Pavla Rindoša.
Telegrafia je členom združenia Košice lTValley, ktoré vzniklo v roku 2007 ako spoločná iniciatíva vzdelávacích inštitúcií, verejnej správy a popredných lT spoločností. Aktivita Živé lT projekty poskytuje študentom Technickej univerzity v Košiciach možnosť vstúpiť do sveta reálnych lT projektov, pri ktorých ich vedú odborníci z praxe a akademického sveta.