Keď Tufan Erginbilgiç nastúpil na čelo spoločnosti Rolls-Royce v januári 2023, mnohí pochybovali o jeho schopnostiach. Bývalý manažér ropného gigantu BP, relatívne neznámy mimo energetického sektora, preberal firmu, ktorá sa dlhé roky zmietala v problémoch prehĺbených pandémiou a kolapsom leteckej dopravy.

„Dnes, po dvoch rokoch, je transformácia spoločnosti nepopierateľná. Hodnota akcií Rolls-Royce sa zvýšila osemnásobne, dividendy sa vrátili a 119-ročná inžinierska ikona dosiahla svoje ciele v oblasti zisku a peňažných tokov o dva roky skôr, než sa pôvodne plánovalo,“ uvádza magazín Financial Times.

Podľa Erginbilgiça cieľom nebola len reštrukturalizácia, ale celková transformácia, ktorej ambíciou bolo vybudovať z Rolls-Royce vysoko výkonnú, konkurencieschopnú, odolnú a rastúcu spoločnosť. Tak sa aj stalo. Počet nalietaných hodín motorov, ktorý predstavuje kľúčový príjmový ukazovateľ, v minulom roku prekročil predpandemickú úroveň. Marže v civilnom letectve vzrástli z 2,5 percenta na 16,6 percenta a zisky v segmente energetických systémov sa zdvojnásobili.

Štyri piliere úspechu

Erginbilgiç od začiatku postupoval metodicky. Ešte pred oficiálnym nástupom do funkcie navštívil výrobné závody, stretol sa s akcionármi a porovnal výkonnosť spoločnosti s konkurenciou. Rýchlo identifikoval sedem kľúčových oblastí na zlepšenie – od efektivity a revízie zmluvných vzťahov až po znižovanie prevádzkového kapitálu. Nasledovali zmeny v manažmente a redukcia približne 2 500 pozícií na strednej úrovni riadenia. Do vedenia firmy zároveň priviedol nových manažérov, vrátane finančného riaditeľa z BP.

Transformačný rámec, ktorý zaviedol, stojí na štyroch pilieroch: úprimnosti o stave spoločnosti, jasnej stratégii, prísnom riadení výkonnosti a rýchlej exekúcii. Na príprave stratégie sa pritom podieľali aj workshopy so zamestnancami.

„Hoci experti z odvetvia upozorňovali na potenciálne riziká pri príliš agresívnom prerokúvaní zmlúv, vrátane zákazníkov, ako je British Airways, ktorý kritizoval výkonnosť a spoľahlivosť niektorých motorov, Erginbilgiç svoje kroky obhajuje ako nevyhnutné na zabezpečenie udržateľného rastu,“ poukazuje Financial Times.

Ďalší motor rastu

V uplynulom mesiaci si Rolls-Royce stanovil nové, ešte ambicióznejšie finančné ciele. Ako uviedol Erginbilgiç, budúcnosť rastu spoločnosti vidí v pohone novej generácie úzkotrupých lietadiel – trhu, ktorý dnes firma nepokrýva. Nový motor UltraFan by mohol otvoriť dvere do tohto segmentu.

Zároveň Rolls-Royce pokračuje v rozvoji segmentu obrany a malých modulárnych jadrových reaktorov. Firma reaguje aj na meniacu sa geopolitickú situáciu a obchodné napätie, najmä v Spojených štátoch, kde zvažuje rozšírenie svojej výroby.

Hoci Erginbilgiç zatiaľ neoznámil, kedy spoločnosť opustí, viacerí analytici špekulujú, že by sa tak mohlo stať po roku 2028. Pre Financial Times však zdôraznil, že jeho prioritou je zabezpečiť, aby Rolls-Royce pokračoval v udržateľnom rozvoji aj po ukončení jeho pôsobenia.

Ďalšie dôležité správy

Slovensko preveruje možnosti
malých modulárnych reaktorov
Neprehliadnite

Siemens dodá spoločnosti Rolls-Royce technológiu pre malé reaktory