O nových zamýšľaných produktoch TREND.sk informuje zakladateľ Karloffu Ján Semaňák s tým, že inovácie sú práve to, čo ho v biznise už dlhodobo najviac napĺňa. K širokému portfóliu rôznych variácií Tatratea chce preto teraz pridať nové produkty.
Čajovo-bylinné odbočky
„S kvasom chceme oživiť tradíciu tohto staroslovanského nápoja, ktorý sa dodnes vo veľkom pije hlavne v Rusku,“ hovorí J. Semaňák. Tento tradičný kvasený nápoj z obilia príbuzný pivu, ktorý je obľúbený aj na Ukrajine, v Bielorusku či v pobaltských krajinách, chce ochucovať aj čajovými extraktmi, s ktorými už má bohaté skúsenosti práve pri vyvíjaní Tatratea.
A svoje bylinné skúsenosti, nadobudnuté pri výrobe likéru, chce zakladateľ Karloffu využiť zasa na spustenie výroby nových bylinných výživových doplnkov.
„Vieme už veľmi veľa o čajoch i o tom, na čo slúžia rôzne byliny, tak prečo to nevyužiť na ďalšie spestrovanie nášho biznisu,“ hovorí J. Semaňák s tým, že aj ďalší nový nápad so stolovými vodami je odvodený od dlho rozvíjaného biznisu s pálenkami. „Prečo by sme neprišli na trh aj s novou vodou, keď práve dobrá voda je aj jednou z hlavných ingrediencií dobrých liehovín?“
Namiesto Nemcov z Hengstleru
Nové výroby môžu Semaňákovci chystať v bývalých pradiarňach po tom, čo ich priestory nedávno opustil nemecký výrobca komponentov pre počítadlá, časovače, regulátory či tlačiarne Hengstler. Ten sa odsťahoval do novej fabriky, a tak si vlastníci Karloffu mohli celý areál pradiarní odkúpiť pre seba. Popri Nemcoch tam doteraz mali necelé tri tisícky štvorcových metrov výrobných hál. Teraz im už patrí vyše 20-tisíc štvorcových metrov produkčných plôch.
Kúpa, rekonštrukcia i následná úprava výrobných hál podľa potrieb Karloffu bude stáť zhruba šesť až sedem miliónov eur. Likérka chce pritom v čo najväčšej miere zachovať pôvodný ráz historického priemyselného areálu, ktorý v Kežmarku vznikol už pred 160 rokmi.
Ján Semaňák Zdroj: Ivan Fleischer
Liehoviny naďalej doménou
V novom širšom areáli síce likérka spustí aj výrobu úplne nových produktov, podľa J. Semaňáka však prioritou firmy stále zostane výroba alkoholických nápojov. V súčasnosti vie firma vyprodukovať za hodinu len zhruba 700 fliaš liehovín. No od leta budúceho roku už bude disponovať celkovými výrobnými kapacitami až na dva a pol tisíca fliaš za hodinu. Teda na 3,5-násobnej úrovni ako dnes.
Postupným zvyšovaním predaja liehovín chce Karloff potom tieto svoje nové kapacity vyťažovať v čoraz väčšej miere.
To, že firma vie rásť, potvrdzuje aj v posledných rokoch. Vlani predala milión fliaš liehovín. Tento rok už 1,2 milióna fliaš. A v budúcom roku podľa J. Semaňáka počíta s predajom okolo méty jeden a pol milióna fliaš.
Cudzinu zobrať útokom
Produkciu chcú Semaňákovci zvyšovať hlavne čoraz väčším exportom. Zatiaľ do zahraničia vyvážajú zhruba 300-tisíc fliaš. Nové exportné kontrakty nemá ťahať iba Tatratea. Väčší exportný potenciál by podľa zakladateľa mohla mať aj ich nová Czechoslovakia vodka. Lebo vodky sú na celom svete najrozšírenejším alkoholom.
Názov niekdajšieho spoločného štátu využila firma aj preto, lebo má dodnes v zahraničí cveng. Navyše Karloff dováža lieh na svoje liehoviny z českého Kojetína.
Do nových širších výrob liehovín i úplne nových výrob vôd, kvasu a bylinných výživových doplnkov bude Karloff prijímať aj nových zhruba 50 zamestnancov. Tí doplnia terajšiu šesťdesiatku pracovníkov firmy.