Automobilový priemysel môže čeliť výraznému poklesu ziskovosti, ak sa naplnia plány novozvoleného prezidenta Spojených štátov Donalda Trumpa. Zisky najväčších európskych automobiliek by sa mohli znížiť až o 17 percent.
Podľa spoločnosti S&P Global za to budú môcť aj clá navrhované na dovoz tovaru z Kanady či Mexika, kde mnohé európske koncerny majú svoje závody. Ďalší tlak na hospodárenie firiem v automotive by mohlo viesť k novým reštrikciám a prepúšťaniu.
Nepriame dopady ciel
Avizované štvrtinové clá na všetok tovar dovážaný do Spojených štátov z Kanady a Mexika by mali platiť po nástupe novej administratívy. Tento nástroj má prinútiť krajiny k väčšiemu úsiliu v boji proti ilegálnemu obchodovaniu s drogami a migrantmi.
Vyvoláva však obavy aj na druhej strane Atlantiku a najmä v európskom automobilovom priemysle, keďže ten je výrazne prepojený výrobou a obchodom so Severnou Amerikou. Navrhované clá by ešte viac zhoršili existujúce problémy, ktorým čelí automobilový priemysel.
Tento sektor totiž už teraz čelí slabšiemu globálnemu dopytu a rastúcej konkurencii na kľúčových trhoch, ako je Čína. Aj preto spoločnosť S&P Global odhaduje, že v najhoršom scenári by podobné clá mohli spôsobiť zníženie ročných kombinovaných ziskov (EBITDA) automobiliek až o 17 percent. To by predstavovalo zásadný problém v ziskovosti týchto firiem.
Niektoré automobilky budú voči navrhovaným clám zraniteľnejšie než iné, v závislosti od ich výrobných a dovozných štruktúr. Medzi najviac postihnutými môžu byť prémioví výrobcovia ako Volvo, Jaguar Land Rover (JLR), ale aj masoví producenti ako General Motors (GM) či dokonca skupiny Stellantis a Volkswagen, ktoré majú v USA a Mexiku viaceré výrobné závody dcérskych značiek.
Rovnako by sa však dotkli aj amerických výrobcov ako GM. Ten čelí významným rizikám kvôli rozsiahlej výrobe v Mexiku a Kanade. Firma napríklad vyrába v Mexiku populárne modely, vrátane Silverado a Equinox, zatiaľ čo Stellantis tam produkuje modely ako RAM a Jeep.
Hoci má Stellantis nízky vývoz vozidiel do USA z Európy, samotný americký trh predstavuje až 45 percent príjmov skupiny, ktorá nedávno prišla o výkonného manažéra Carlosa Tavaresa, práve kvôli prepojeniam na Mexiko.
Slovensko čelí rizikám
Ostatní európski výrobcovia ako Volkswagen, BMW či Mercedes-Benz, sú síce menej vystavení rizikám nových ciel z Mexika, ale ich operácie by mohli byť stále ovplyvnené zvýšenými clami na tovar pochádzajúci z Európy.
To platí aj pre Slovensko a najmä tunajšie automobilky Volkswagen Bratislava či Jaguar Land Rover Slovakia. Oba podniky exportujú do Spojených štátov viac ako pätinu výroby. Volkswagen by doplatil najmä na prémiové značky.
Samotná značka Volkswagen vyváža do menší podiel, ktorý na globálnych tržbách predstavuje približne sedem percent, dcérske značky koncernu ako Audi či Porsche, ale robia spoločnosť oveľa zraniteľnejšou voči dopadom amerických ciel. A ich vozidlá s najvyššou maržou sa vyrábajú práve na Slovensku.
Podobne BMW a Mercedes-Benz môžu pocítiť vplyv na svoje celkové zisky kvôli veľkej závislosti luxusných modelov od dovozu do Spojených štátov.
Napriek negatívnym prognózam S&P očakáva, že automobilky podniknú proaktívne kroky na zmiernenie negatívnych následkov. Vplyv ciel môžu zmierniť opatrenia ako znižovanie nákladov, zvýšenie výroby v USA, aby sa predišlo clám, alebo prenášanie časti nákladov na spotrebiteľov.