Počas prezidentovania Donalda Trumpa by sa mohli vytvoriť nové možnosti pre zahraničné firmy investovať a vyrábať priamo v Spojených štátoch. Administratíva nedávneho víťaza volieb pravdepodobne zvýši dovozné clá s cieľom podporiť domáci trh a znížiť obchodný deficit.

Tento prístup bude mať výrazný vplyv na medzinárodné obchodné vzťahy, pričom ovplyvní aj slovenské firmy, ktoré sú súčasťou dodávateľského reťazca v rôznych priemyselných odvetviach.

Pre európske podniky, vrátane slovenských, to znamená nielen výzvu na prispôsobenie sa novej situácii, ale aj príležitosť, ako z nej vyťažiť na násobne väčšom trhu.

Slovákom sa darí

Už počas prvého funkčného obdobia zdôrazňoval Donald Trump potrebu politiky, ktorá bude preferovať americké záujmy. Táto stratégia zahrňovala aj zvýšenie ciel na dovoz z Európskej únie. Očakáva sa, že nová administratíva bude v tomto prístupe pokračovať a niektoré sektory už kalkulujú s nárastom ciel až na dvadsať percent.

Pre mnohé firmy by sa tým export do USA stal menej ziskový. Preto hľadajú spôsoby ako si na americkom trhu udržať pozíciu. Nová obchodná politika ich môže dokonca podporiť, ak sa rozhodnú preniesť svoje podnikanie za oceán.

Podľa Mileny Jabůrkovej, viceprezidentky českého Svazu průmyslu a dopravy, môžu byť európske firmy motivované investovať priamo v USA namiesto tradičného exportu. V prípade ďalších obchodných reštrikcií by Spojené štáty mohli byť nútené hľadať nové trhy pre svoju nadprodukciu, čo by vytvorilo priestor pre partnerstvá.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa