Spoločnosti Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Trnava úročia spoluprácu s českou Škoda Transportation. Okrem výroby dvadsiatich piatich elektrických súprav pre domáceho štátneho dopravcu – Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa bude po novom ako člen konzorcia podieľať aj na výrobe dvadsiatich deviatich elektrických jednotiek pre České dráhy.
Železnice vyhlásili megatender. Do Žiliny smerujú stovky miliónov eur
Zmluvu na dodávku osobných súprav podpísali zástupcovia Juhomoravského kraja s firmou Škoda Transportation ešte v decembri minulého roka. S návrhom na spoluprácu oslovili aj slovenského partnera z Trnavy.
Perspektívna spolupráca
Zákazka na obnovu vozového parku pre ZSSK patrí k najväčším v histórii národného dopravcu. Dvadsaťpäť nových jednotiek RegioPanter s maximálnou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu má byť nasadených na trate vychádzajúce zo Žiliny. Kontrakt z marca 2018 v hodnote 160 miliónov eur je najväčšou investíciou ZSSK od jej vzniku. Prvú elektrickú jednotku sa trnavským strojárom podarilo dodať na testovanie začiatkom októbra.
Spolupráca na projekte České dráhy pre Juhomoravský kraj sa začne v roku 2021 a vozne budú odovzdané do konca roku 2022.
Spolupráca v projektoch je štrukturovaná tak, že Škoda vyrobí hrubé stavby skríň, podvozky a trakčné sety, ktoré bude dodávať do ŽOS Trnava. ŽOS Trnava bude realizovať povrchovú úpravu, montáž vložených vozňov elektrických jednotiek EMU310 a oživovanie samostatných vložených vozňov. Následne budú oživené vložené vozne transportované zákazníkovi.
„Naša spoločnosť bude vyrábať pre Škoda Transportation v obidvoch projektoch spolu šesťdesiatdvavložených vozňov. Finálne tiež oživujeme dvadsaťtri elektrických jednopodlažných jednotiek EMU 220 a EMU 310 pre ZSSK, a zároveň budeme oživovať samostatné vložené vozne v počte dvadsaťdeväť kusov pre Juhomoravský kraj ako súčasť EMU 310,“ hovorí Miloš Kyselica, generálny riaditeľ ŽOS Trnava.
Posilnenie v nových segmentoch
Tradičnou a nosnou činnosťou ŽOS Trnava sú najmä opravy a modernizácie nákladných vozňov, ktoré robí pre tuzemských aj zahraničných klientov. Kapacita závodu v oblasti revízií je až šesťtisíc vozňov ročne. Významnou zákazkou v súčasnosti je najmä revízia 750 nákladných vagónov pre české Cargo, ktorú bude realizovať od budúceho roka.
Výroba elektrických vlakových jednotiek je pre trnavských strojárov skôr novinkou. „Ekologické české elektrické jednopodlažné jednotky RegioPanter sú medzi cestujúcimi veľmi obľúbené a som rád, že realizáciou takýchto projektov rozvíjame naše skúsenosti v novom segmente,“ hodnotí M. Kyselica.
Rozširovať portfólio sa spoločnosti darí aj v oblasti strojárskej výroby. ŽOS Trnava uzatvorila nový kontrakt s významným partnerom v oblasti výroby koľajových vozidiel. Ide o zváranýé podskupíny vagónov, ktoré budú dodávané do viacerých závodov objednávateľa ako komponenty pre finálnu montáž. „Keďže ide o rozšírenie výrobného sortimentu, znamená to pokrytie časti výrobnej kapacity ŽOS Trnava z dlhodobého hľadiska, pričom plánovaná produkcia predstavuje pre rok 2021 objem tržieb na úrovni jedného milióna eur s potenciálom ďalšieho nárastu v nasledujúcich rokoch,“ komentuje spoločnosť.
Trnavské železničné strojárne, patriace do portfólia podnikateľa Vladimíra Poóra, majú za sebou úspešný rok. Vlani vykázali po viac než päťpercentnom raste tržby na úrovni 91 miliónov eur a viac než dvojmiliónový čistý zisk.