Týždenník TREND udeľoval už 23. raz prestížne výročné ocenenia za mimoriadne podnikateľské úspechy firmám a manažérom pôsobiacim na Slovensku. Kým o štyroch zo šiestich kategórií rozhodujú nepriestrelné finančné výsledky za rok 2019, poradie v ankete Manažér a Investor roka v sebe nesie aj určitú mieru subjektivity a sympatií, pretože za nich hlasujú čitatelia, osobnosti biznisu a partneri súťaže.

Rok 2020 je zlomový rok. Úspech, s akým sa s ním popasovali jednotlivé firmy, zohľadnia až budúcoročné výsledky TREND TOP. Zmeny na prvých miestach však nastali už teraz. Dlhoročných lídrov v kategóriách Banka roka a Poisťovňa roka – Slovenskú sporiteľnu a Allianz – Slovenskú poisťovňu – vystriedali noví víťazi.

Ani titul Firma roka už neostal v rukách digitálnych mágov Pixel Federation a Eset, ale skončil v tradičnom – poľnohospodárskom odvetví. Jediným obhajcom ceny z vlaňajška je Volkswagen Slovakia. A vzhľadom na jeho expanzné plány v oblasti výroby Daňovníkom roka zrejme ešte niekoľko rokov ostane.

Len dohliadajúci manažér

Víťazom kategórie TREND TOP Manažér roka 2020 sa stal zakladateľ a konateľ spoločnosti MTS z oravskej obce Krivá Juraj Habovštiak. Striebornú a bronzovú priečku obsadili generálna riaditeľka rodinnej firmy Novplasta Lívia Naništová a riaditeľka business partners sales IBM pre strednú a východnú Európu Barbora Paulovič Deckerová.

Zakladateľ spoločnosti MTS Juraj Habovštiak dnes už len dohliada na chod a stratégiu firmy. Jeho idea spred 25 rokov založiť na Orave podnikanie, ktoré by sa venovalo vtedy ešte takmer neexistujúcej automatizácii, prináša ovocie najmä dnes, keď firma dosahuje tržby v desiatkach miliónov eur. A stále expanduje.

Juraj Habovštiak z MTS
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Juraj Habovštiak z MTS

J. Habovštiak hovorí, že ľudia sú to najcennejšie, čo firma má. Medzi manažérmi a zamestnancami pritom musí byť dôvera. V dobrých časoch musia ľudia cítiť, že zarobia a že na nich firma myslí. V zlých časoch potom aj niečo pre spoločnosť obetujú. V MTS nie sú na prvom mieste tržby a plány.

Plány tržieb by totiž firmu iba brzdili. MTS sa snaží budovať kompetentné tímy, ktoré vedia, že firma musí byť efektívna a rásť, aby nestratila konkurencieschopnosť. V nasledujúcich dvoch až troch rokoch chce investovať takmer 25 miliónov eur do zvýšenia výrobných a technologických kapacít.

Generálna riaditeľka Novplasty Lívia Naništová nerada riskuje. Vždy ide len do toho, na čo má. Aj preto vykazuje jej firma kontinuálny rast tržieb a zisku, bez väčších výkyvov. Aktuálny rok by mala mať dokonca najvyšší profit takmer v tridsaťročnej histórii.

Okrem toho, že sa na blížiacu recesiu pripravila, koronakríza jej otvorila ďalšie možnosti v oblasti priemyselného balenia. Práve preto, že Novplasta vyrába polyetylénové obalové fólie a vrecia, jej riaditeľka robí aktívne kroky aj smerom k ekológii.

Juraj Habovštiak, MTS
Neprehliadnite

Šéf MTS: S plánmi tržieb to nepreháňame, iba by nás brzdili

Barbora Paulovič Deckerová začínala ako manažérka v oblasti centier zdieľanej podpory IBM na Slovensku. Postupne vystriedala viacero riadiacich pozícií na globálnej úrovni a viedla medzinárodné transformačné projekty a organizácie, niektoré s tritisíc ľuďmi.

Pred dvomi rokmi sa rozhodla vymeniť zdieľané služby, v ktorých dosiahla maximum, za oblasť obchodu. Dnes má na starosti celý ekosystém biznisových partnerov IBM v strednej a východnej Európe. Jej životným štýlom je šport, v mladosti hrala profesionálne basketbal, skúsenosti z neho využíva aj v riadení.

TREND TOP Manažér roka 2020
  1. Juraj Habovštiak, konateľ, MTS
  2. Lívia Naništová, CEO, Novplasta
  3. Barbora Paulovič Deckerová, riaditeľka business partners sales pre CEE, IBM

Ekologicky zmýšľajúci investor

Prvé miesto v kategórii Investor roka 2020 získala spoločnosť Vetropack z mesta Nemšová neďaleko Trenčína. Na druhom mieste sa umiestnil telekomunikačný operátor Slovak Telekom a na treťom juhokórejský výrobca automobilov Kia Motors Slovakia.

Nadnárodný koncern Vetropack, do ktorého nemšovské sklárne od roku 2002 patria, investoval za dva roky do komplexnej výmeny mechanizmov vo fabrike viac než päťdesiat miliónov eur. Výsledkom je podstatne objemnejšia výroba, viac pracovných miest a menší negatívny dosah na životné prostredie.

Prakticky celý výrobný proces od taviacich agregátov cez tvarovacie linky a kontrolné prístroje či dochladzovacie pece na studenom konci prešiel modernizáciou.

Na snímke je továreň najväčšieho výrobcu sklených obalov. V posledných dvoch rokoch zrealizoval strategické investície do optimalizácie výroby za viac ako 50 mil.eur
Zdroj: MIROSLAV MIKLAS
Na snímke je továreň najväčšieho výrobcu sklených obalov. V posledných dvoch rokoch zrealizoval strategické investície do optimalizácie výroby za viac ako 50 mil.eur

Skláreň touto investíciou značne rozšírila svoje výrobné kapacity. Kým staré taviace vane mali kapacitu 230 ton roztaveného skla denne, dnes dosahuje maximálna kapacita 300 až 320 ton za deň. Vďaka tomu dokáže Vetropack vyrobiť o tridsať až štyridsať percent viac.

Realizácia bola veľkou logistickou výzvou, výrobu totiž nemožno odstaviť, sklo vo fabrike tečie nepretržite. Taviace agregáty vymieňali postupne s dôrazom na načasovanie odstávky, vychladenia a výmeny zariadení, ako aj na ekológiu.

Spoločnosť Slovak Telekom v rokoch 2017 až 2019 preinvestovala do rozvoja infraštruktúry a sietí na Slovensku 485 miliónov eur. Investície smerovali do fyzickej infraštruktúry, najmä optických sietí, do upgradu metalických sietí, 4G siete, IT, ako aj televízie a jej obsahu.

Ambíciou Telekomu je do troch rokov pokryť gigabajtovým pripojením na optickú sieť milión domácností. Investície chce posilniť najmä na vidieku. Investuje aj do podpory digitálneho vzdelávania na školách.

TREND TOP Investor roka 2020
  1. Vetropack Nemšová, s.r.o., Nemšová
  2. Slovak Telekom, a.s., Bratislava
  3. Kia Motors Slovakia, s.r.o., Teplička nad Váhom

Kia Motors Slovakia je jediný podnik juhokórejskej automobilky v Európe. Od roku 2006 vyrobil v blízkosti Žiliny státisíce vozidiel. Investície do modernizácie technológií a s tým spojenej úpravy výrobných liniek si vlani vyžiadali viac ako 160 miliónov eur. Kórejskí majitelia chcú do roku 2025 uviesť na trh jedenásť nových modelov elektromobilov.