Napriek tomu, že inflácia klesá, obchodníci v Európe sú v odhadoch pre tento rok stále pomerne opatrní. Podľa správy americkej konzultačnej spoločnosti McKinsey & Company si 36 percent európskych riaditeľov v segmente predaja potravín aj naďalej myslí, že v roku 2021 sa podmienky na trhu zhoršia.
Je to síce o osem percentuálnych bodov menej ako vlani, no zároveň je ich o 12 percent viac než tých, čo tento rok počítajú so zlepšením. Ďalších 40 percent riaditeľov neočakáva výraznejšie zmeny k lepšiemu ani k horšiemu.
Drvivá väčšina manažérov stojacich na čele maloobchodných reťazcov s potravinami pritom počíta s tým, že v roku 2024 ich bude aj naďalej najviac zamestnávať agenda cien. Zvýšený tlak na marže a preferovanie lacnejších potravín pred drahšími značkami – takzvaný downtrading – zostávajú podľa prieskumu v prvej trojke problémov, ktorým sa budú podľa vlastných očakávaní manažéri prioritne najviac venovať, a to s výrazným náskokom pred zvyšnými úlohami.
Riešenie otázok nákladov a marží zaradili medzi top tri najdôležitejšie úlohy takmer tri štvrtiny retailových riaditeľov, šesťdesiat percent z nich do prvej trojky započítalo preferovanie lacnejších tovarov na úkor drahších.