Dominancia čínskeho automobilového priemyslu je reálna a nič na tom nezmení ani snaha EÚ ho akokoľvek blokovať. Najnovšie to potvrdzujú štatistiky z celosvetového trhu s elektromobilmi, podľa ktorých americkú Teslu čoskoro v predajoch predbehne čínsky konkurent BYD, ktorý tak získal svetové prvenstvo.

Napriek tomu, že sa tento scenár dlhšie očakával, je prekvapením, že sa tak deje už v roku 2023. S určitosťou ho urýchlil aj pomerne agresívny vpád čínskych značiek a výrobcov do Európy, kde len nedávno samotný BYD ohlásil investíciu do vlastného závodu, ktorý postaví v susednom Maďarsku.

Kráľovná padá

Podľa zverejnených predajov sa BYD tesne priblížil americkej automobilke Tesla už v treťom štvrťroku a pravdepodobne ju po aktuálnom štvrťroku predbehne. Postupné doťahovanie sa a rivalita medzi týmito značkami sú zrejmé.

Zatiaľ čo v prvom štvrťroku 2023 predala Tesla o takmer 160-tisíc áut viac, už v treťom štvrťroku sa tento rozdiel znížil už iba na tri a pol tisíca vozidiel. Značka BYD pritom stavia svoj rast a stratégiu na výrobe cenovo dostupnejších elektromobilov, čo sa americkej Tesle nie celkom darí, hoci práve Američania boli prví, kto prišiel s agresívnou zľavovou politikou.

Bol to jeden zo spôsobov, ako sa priblížiť ponukám čínskej konkurencie a misky váh viac vyrovnať. Napriek tomu realita je taká, že značka BYD dnes ponúka hneď šesť modelov, ktorých cena sa začína oveľa nižšie než najlacnejší model Tesla Model 3 na čínskom trhu, a to je zhruba 33-tisíc eur.

Agentúra Bloomberg cituje Bridget McCarthyovú z fondu Snow Bull Capital vlastniaceho akcie BYD aj Tesly, ktorá poznamenáva, že súčasný súboj na trhu už nezávisí len na veľkosti alebo tradícii automobilky, ale skôr na rýchlosti inovácií. BYD sa podľa nej na túto situáciu pripravovala dlhšie a dokázala rýchlejšie inovovať, než ktokoľvek predpokladal.

Navyše, čínske elektromobily tejto značky nie sú len cenovo dostupné, ale podľa odborníkov konkurujú západným značkám aj v dizajne.

Za seba hovorí aj fakt, že firma investovala do know-how a na post šéfdizajnéra priviedla Wolfganga Eggera, ktorý predtým pracoval v automobilkách Audi a Alfa Romeo. Navyše už získala aj iných skúsených expertov z Ferrari a Mercedesu.

Analytici navyše očakávajú, že spoločnosť BYD uvedie na trh budúci rok svoju tretiu generáciu elektrických vozidiel, ktoré budú ponúkať viac technológií, ako napríklad aj možnosti automatickej jazdy.

A je viac než pravdepodobné, že v ďalšej dekáde, ak nie už päťročnici, bude trh svedkom konkurenčného boja najmä čínskych značiek. Už dnes totiž BYD zaostáva so svojimi cenovo dostupnejšími produktmi v porovnaní s novými výrobcami, ako sú Nio a Xpeng.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa