Zatiaľ čo predstavenie nových smartfónov a hodiniek sa stretlo s rozpačitými reakciami a časť kritikov upozorňuje, že kedysi inovatívny Apple len predviedol produkty, ktoré konkurencia na čele s juhokórejským Samsungom už v ponuke mala, Apple Pay by mohol byť pre firmu zlomovou službou. Je totiž príležitosťou rozšíriť podnikanie spoločnosti o úplne nový segment a liezť do kapusty PayPalu a iným poskytovateľom platobných služieb.

Firma predstavila svoju variantu bezkontaktného platobného systému, ktorý zatiaľ poctivo ignorovala, ako revolúciu v platbách a dala si za cieľ ponúknuť alternatívu k staromódnemu systému. To všetko v čase, keď sa bezkontaktné platby prostredníctvom kariet či NFC technológie v mobiloch rýchlo rozširujú. Najmä v Európe, Slovensko nevynímajúc. Apple sa však nateraz rozhodol tomuto trhu vyhnúť, nevstúpi ani na ázijský a na úvod sa zamiera výhradne na USA.

Spoločnosť podľa informácií denníka Financial Times síce s kartovými spoločnosťami rokuje, kedy bude možné používať iPhone na bezkontaktné platby aj v Európe však jasné nie je. Zatiaľ sa tak na novinku po spustení predaja šestkovej rady smartfónov môžu tešiť len Američania. Pre nich bude prechod na Apple Pay naozaj revolučný, stále vo veľkom je totiž v USA rozšírená zastaraná technológia, keď karty komunikujú s terminálmi pomocou magnetickej pásky.

„Úzko spolupracujeme s Applom a s našimi partnerskými bankami, aby sme priniesli túto novú službu na európsky trh,“ tvrdí Steve Perry, riaditeľ pre digitálne služby Visa Europe.

Rozbehnuté trhy zatiaľ ignorujú

Analytici podľa Financial Times tvrdia, že je iróniou, že mobilná peňaženka od Applu nebude hneď k dispozícii na kontinente, ktorý je vyspelejší, pokiaľ ide o používanie bezkontaktných platobných systémov. „Kým platby mobilom zatiaľ nezaznamenali prielom ani na jednej strane Atlantiku, v Európe je rozšírená cirkulácia bezkontaktných platieb, ktoré využívajú rovnakú NFC komunikačnú technológiu ako Apple Pay. V Európe je zhruba sto miliónov bezkontaktných kariet, čo je pätina zo všetkých,“ upozorňuje Financial Times.

Nejde pritom len o to, že si na starom kontinente spotrebitelia osvojujú platiť bezkontaktne, ale aj o rozšírenosť systému a pripravenosť obchodníkov. Apple Pay by po vstupe do Európy našiel trh s jeden a pol milióna bezkontaktnými platobnými terminálmi, ktoré by technológia od Apple mohla využívať. Bezkontaktných kariet bolo v Európe vydaných sto miliónov a každá nová už obsahuje aj technológiu umožňujúcu platiť len priložením karty k terminálu. Kartová spoločnosť Visa predpokladá, že bezkontaktných kariet bude len v rukách britských klientov do konca budúceho roka 50 miliónov.

V Európe sú bezkontaktné platby najrozšírenejšie v Poľsku a Británii, k trhom, kde sa inovatívny spôsob platby úspešne rozbehol, sa radí aj Slovensko. Z ostatných kontinentov sú v kurze v Kanade, Austrálii či v Japonsku.

Spojené štáty ku krajinám, kde by sa inovácie v platobnom styku rýchlo šírili, nepatria. Prejavilo sa to už pri nástupe éry čipových platobných kariet, ktoré boli vynájdené už v roku 1996 a na konci roka 2012 ich bolo po celom svete 1,6 miliardy. Mimo USA je viac ako 70 percent všetkých kariet vybavených čipom a zamknutých PINom. V USA sa však stále len zavádzajú a rozšírené sú stále karty s magnetickým prúžkom, ktoré napríklad VISA vyradila už v roku 2012.

„V Spojených štátoch nie sú viac ako dve percentá predajcov, ktorí by mali bezkontaktné platobné terminály,“ tvrdila koncom minulého roka v správe výskumná spoločnosť Juniper research. „Pomer bezkontakntných kariet k počtu terminálov je približne 600:1. Vo Veľkej Británii to je 200:1, v Poľsku 70:1, vo Francúzsku 50:1 a v Španielsku 15:1,“ tvrdí Juniper.

Nedostatok terminálov v USA znamená, že aj keď Visa či MasterCard vydávajú chip-and-PIN karty, ktoré podporujú bezkontaktnú technológiu, iba menej ako jedno percento sa z nich využíva na platby, pri ktorých stačí kartu k terminálu iba priložiť.

„To kontrastuje s viac ako 30 percentami vo Veľkej Británii, s takmer 50 percentami v Španielsku a viac ako 60 percentami v Austrálii, kde musia mať všetci obchodníci so zmluvou s MasterCard aspoň jeden bezkontakntý terminál,“ uvádza správa Juniper.

Visa predpokladá, že USA sú len začiatok a Apple vstúpi so svojou technológiou rýchlo aj na iné trhy. „Rozhodnutie Apple vstúpiť na trh (mobilných platieb) odráža rozsah príležitostí, ktoré už v súčasnosti existujú v oblasti digitálnych platieb. Podpora z jeho strany zvýši povedomie a využívanie bezkontaktných platieb po celom svete - očakávame efekt, ktorý bude prínosom pre všetkých hráčov v ekosystéme mobilných platieb,“ dodal riaditeľ pre digitálne služby Visa Europe.

Bezpečne s odtlačkom prstu

Apple by mohol výrazne prispieť k rozšíreniu bezkontaktných platieb aj zbúraním obáv používateľov z ich bezpečnosti. Podľa minuloročného prieskumu ING, ktorý pripomína Financial Times, až 45 percent respondentov pochybuje, že takéto platby sú bezpečné. Klient totiž na zaplatenie nemusí zadávať žiadny kód či identifikačný údaj.

Tešíte sa na platenie iPhonom? Apple Európu odignoroval, vybral si spomalené USA

Zdroj: Apple

Platby sú tak síce rýchle, no banky ich kvôli bezpečnosti obmedzujú na pár desiatok eur. Na Slovensku je horná hranica na zaplatenie nákupu bezkontaktne a bez kódu 20 eur. Pri použití Apple Pay by mali peniaze z účtu klienta odísť iba v prípade, že bezkontaktnú platbu potvrdí svojim odtlačkom prstu priamo v smartfóne.

Technologická firma zároveň ubezpečuje, že nebude ukladať informácie o transakcii a ani ich tak posúvať ďalej tretím stranám. Zároveň upozorňuje, že pri platbe mobilom klient nikomu neukazuje meno či číslo karty a nikto nemôže od neho odkukať bezpečnostný kód.

Úspešnosť platobného systému predznamenáva aj vysoký záujem o nové iPhony, najmä tie s veľkou, 5,5-paclovou uhlopriečkou. Modely 6 Plus sú už v súčasnosti, pred spustením predaja 19. septembra, všetky rezervované a záujemcovia o ďalšie kusy si budú musieť počkať do októbra. Firma zlomila svoj vlastný rekord, keď si zákazníci za prvých 24 hodín objednali štyri milióny kusov. Je to dvojnásobne viac ako pri iPhone 5 v roku 2012, minuloročný počet objednávok za prvý deň pri modeloch 5S a 5C Apple nezverejnil.

S iPhonom zaplatiť do McDonald's i Subway

NFC technológia bude v zariadeniach Apple uzamknutá iba pre používanie v rámci Apple Pay. Telefóny tak napríklad nebudú schopné prostredníctvom nej si navzájom vymieňať informácie ako s pomocou Bluetooth. O ďalšom potenciálnom využití technológie v budúcnosti zatiaľ firma mlčí. Že ju zatiaľ plánuje spájať výhradne s platobnou službou, dokazuje aj fakt, že pri predstavení noviniek okolo NFC veľké haló nebolo. A to sa pritom už viackrát čakalo, kedy už technológiou vybaví svoje mobily aj americký superhráč.

Apple informoval, že platby prostredníctvom Apple Pay budú po spustení predaja akceptované v 220-tisíc obchodoch a ich počet neustále pribúda. Platby budú od začiatku prijímať fastfoodové reťazce McDonald's a Subway, zaplatiť iPhonom sa bude dať aj v športových obchodoch Nike či v zábavných parkoch spoločnosti Walt Disney.

Klienti si budú môcť so svojím mobilom spárovať kreditné či debetné karty American Express, Visa či MasterCard vydané v šiestich amerických finančných domoch a ďalšie bankové inštitúcie by mali začať so službou spolupracovať čoskoro.

Podľa analytikov je príchod Applu na scénu bezkontaktných platieb pre banky dobrou aj zlou správou. Firma síce pomôže zväčšiť objem bezkontakntých platieb, no zároveň si ukrojí časť transakčných poplatkov. Z každej platby bude isté percento patriť aj výrobcovi smartfónu. Bankám môže Apple uškodiť aj marketingovo, keďže sa už klientom budú menej priamo spájať s inovatívnym spôsobom platenia.