V dôsledku poklesu dopytu švajčiarski výrobcovia luxusných hodiniek žiadajú vládu o naliehavú finančnú podporu, uvádza agentúra Bloomberg.
Medzi prvými, ktorí využili štátny program na zmiernenie dopadov oslabeného spotrebiteľského záujmu, sú prestížne značky Girard-Perregaux a Ulysse Nardin, patriace pod krídlo skupiny Sowind. Napriek opatreniam materská spoločnosť dočasne prepustila približne 15 percent zamestnancov, pričom generálny riaditeľ Patrick Pruniaux situáciu označil za „menšiu krízu v hodinárskom priemysle“.
Program pritom umožňuje firmám flexibilne upravovať zmeny a pracovný čas zamestnancov s tým, že štát pokrýva až 80 percent mzdových nákladov. Týmto spôsobom sa snaží predísť masovým prepúšťaniam a udržať kvalifikovanú pracovnú silu v sektore.
„Švajčiarsky model podpory zamestnanosti funguje už desaťročia, no hodinárske odvetvie ho naposledy intenzívne využilo počas pandémie covidu v roku 2020,“ pripomína agentúra Bloomberg.
Po bezprecedentnom raste, ktorý sprevádzal uvoľnenie pandemických nariadení, zaznamenal veľkoobchodný vývoz hodiniek od úvodu roka vyše dvojpercentný prepad. Najvýraznejšie sa znížil dopyt v Číne, hlavne pri značkách strednej triedy. Naopak, luxusné domy ako Rolex a Patek Philippe vykazujú relatívnu odolnosť voči aktuálnym ekonomickým nástrahám.
Paradoxné je, že minulý týždeň na Ženevských hodinárskych dňoch šéfovia najväčších značiek pôsobili sebavedomo. Zatiaľ čo niektorí dodávatelia reagovali na spomalenie defenzívnymi krokmi, vrátane predĺženia výrobných prestávok, iné značky ako Breitling a Bulgari zvolili proaktívny prístup a ťažia z diverzifikácie svojho portfólia.
„Mnohí hodinári si zobrali šesť až osem týždňov voľna. Umením je vedieť riadiť rast nielen v čase expanzie, ale aj počas výkyvov,“ povedal na podujatí Georges Kern, šéf Breitlingu. Dodal, že v tomto roku očakáva mierny nárast predaja, najmä vďaka oživeniu amerického trhu.