Náročné podnikanie v strojárskom sektore sa po dvoch pandemických rokoch prenieslo pod vplyvom dôsledkov vojnového konfliktu na Ukrajine aj do roku 2022. Výsledky firiem v tomto segmente potvrdzujú, že hoci dopyt po strojárskych produktoch opätovne rýchlo vzrástol a na pozadí inflácie priniesol aj vyššie tržby, do vyšších ziskov sa nepreniesol.
Vlaňajší sumárny čistý zisk top 50 strojárskych firiem na Slovensku dosiahol bezmála 130 miliónov eur, čo je však o takmer tri štvrtiny menej než rok predtým. Mnohé firmy potrápili nielen problémy s dodávkami komponentov na výrobu, vysoké ceny vstupov, energií či surovín, ale i neisté zákazky.
Do ďalšieho obdobia a roka strojári spoliehajú na upokojenie sa trhu a najmä stabilizáciu cien energií. Zároveň však viacerí vidia opätovne priestor na nové investície, ktoré by mohli ich biznis posilniť a najmä viac priblížiť k novým projektom.
Kysuce pritiahli aj vývoj
Podobnej stratégie sa preto v ostatnom roku držala aj nemecká strojárska a technologická skupina Schaeffler. Jej dva tunajšie podniky na Kysuciach a v Skalici, ktoré celkovo zamestnávajú zhruba desaťtisíc ľudí, napredujú najnovšie aj vo vývoji.
Oba podniky preinvestovali v roku 2022 zhruba 43 miliónov eur, ktoré smerovali do rozšírenia globálnych aktivít v oblasti pokročilých riešení mobility.
Slovenský automotive sa tak s prelivom do roku 2023 dočkal žiadaného vývojového centra, ktoré bude vyvíjať produkty a komponenty pre elektromobilitu, ako aj podvozkové systémy napríklad pre automatizovanú jazdu.
Spoločnosť, ktorá je svetovým dodávateľom v oblasti automotive a iných priemyselných odvetviach, okrem toho na Kysuciach rozširuje aj existujúcu skúšobňu o nové laboratórium, testovacie vybavenie a testovacie stanice.
Podľa najnovších hospodárskych výsledkov presiahli oba podniky v súčte miliardovú hranicu tržieb. Spoločnosť Schaeffler Kysuce síce vlani znížila zisk o 93 percent na 1,7 milióna eur, jej tržby však narástli o 17 percent na 659 miliónov eur.
Rast už druhý rok za sebou potvrdila aj ďalšia dcérska spoločnosti nemeckého koncernu – Schaeffler Skalica. Tá rovnako evidovala výrazný prepad zisku o viac ako 70 percent na zhruba 3,4 milióna eur, tržby jej však narástli o štyri percentá na 452 milióna eur.
Vlaňajšok spoločnosti prekvapil, napriek tomu však neočakávali výraznejšie zhoršenie hospodárenia, keďže export a aktivity v Rusku predstavovali približne len jedno percento tržieb.
Vo svetovej lige
Odhliadnuc od úspechov vo vývoji preverí aktuálny rok potenciál a silu, akou vedia v Schaeffleri čeliť výzvam, konštatujú obe spoločnosti.
„Ukazuje sa, že tlak na efektivitu a flexibilitu procesov sa bude naďalej zvyšovať. Naplniť očakávania zákazníkov v súvislosti s realizáciou nových projektov pre elektromobilitu však bude náročnou výzvou,“ uviedli podniky vo výročných správach.
Fabriky však budú ťažiť z doterajších investícií, ktoré Nemci v podnikoch na severe a západe Slovenska v ostatných dvoch rokoch realizovali.
„Investícií spojených s elektromobilitou a vývojom bude v ďalšom období výrazne pribúdať podobne ako nových spoluprác,“ tvrdí generálny riaditeľ pre oblasť automotive v Schaeffleri Matthias Zink. Dodávaa, že schopnosť inovovať nebola pre spoločnosť nikdy dôležitejšia ako teraz.
„Aj keď sa stávame popredným dodávateľom inovatívnych technológií pre elektrifikované vozidlá, ešte nie sme tam, kde chceme byť. Chceme byť víťazom tejto transformácie a viac ako len nasledovníkmi. Sme však na správnej ceste.“
Navyše nové vývojové centrum a modernizácia skúšobne posúvajú tunajší automobilový priemysel nielen z pohľadu ďalších zahraničných investícií. Tie v rámci projektu presiahli 20 miliónov eur. Ako krajinu s najväčším počtom vyrobených vozidiel na tisíc obyvateľov nás však dostávajú do ligy spoločne s Čínou, Spojenými štátmi či Nemeckom.
Medzinárodná skupina Schaeffler sa navyše vďaka týmto krokom dostáva aj do segmentov a projektov, ktoré boli doteraz mimo jej oblasť.
Tatravagónke uškodili energie
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?