Kúpa jazdeného elektromobilu sa s nástupom elektromobility zdala atraktívna. Vozidlá si mali dlhšie udržať svoju cenu. Postupne sa však ukazuje, že strácajú na hodnote v sekundárnom predaji rýchlejšie ako tradičné spaľovacie autá.
Čoraz väčší výber nových modelov a vyššia ponuka budú ceny elektromobilov naďalej znižovať aj na trhu jazdených vozidiel. Kúpa takéhoto elektromobilu so sebou prináša aj riziká, na ktoré by mali byť potenciálni kupujúci pripravení.
Batéria ako kľúčový faktor
Spoločnosť carVertical, ktorá sa špecializuje na údaje o automobiloch, nedávno zverejnila štúdiu, ktorá poskytuje dôležité odporúčania, ako sa vyhnúť nekalým praktikám pri kúpe jazdených elektromobilov. Kupujúci by si mali pri týchto vozidlách dávať pozor na iné parametre ako pri bežných autách.
Jedným z najväčších rizík je manipulácia s počtom najazdených kilometrov, ktorá ovplyvňuje nielen opotrebenie vozidla, ale aj stav batérie, ktorá je pre elektromobil kľúčová. Batéria patrí medzi najdôležitejšie komponenty vozidla a má vplyv na jeho celkovú hodnotu. Väčšina výrobcov poskytuje na batériu záruku osem až desať rokov alebo do najazdenia 160-tisíc kilometrov.
So zvyšujúcim sa počtom najazdených kilometrov však dochádza k znižovaniu kapacity batérie, čo vedie k kratšiemu dojazdu na jedno nabitie. Preto by mali kupujúci venovať pozornosť nielen stavu kilometrov, ale aj spôsobu, akým predchádzajúci majiteľ auto nabíjal.
Pravidelné používanie rýchlonabíjacích staníc môže výrazne skrátiť životnosť batérie, zatiaľ čo pomalé nabíjanie a dodržiavanie odporúčaní výrobcov, ako je nabíjanie do 80 percent, môže batériu chrániť pred predčasným opotrebovaním.
Podľa štúdie spoločnosti carVertical malo manipulované údaje o najazdených kilometroch až 2,6 percenta skontrolovaných elektromobilov. Tento problém je dlhodobý a prítomný už desaťročia pri iných typoch vozidiel, a to ešte vo výraznejšej miere.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?