Rezort si od novely sľubuje skvalitnenie prístupu jednotlivých poskytovateľov, skrátené čakacie lehoty pre motoristov i zlepšenie dostupnosti týchto služieb. Pritom doterajšie podmienky pre fungovanie STK zostávajú v platnosti. Ministerstvo dopravy odhaduje, že po liberalizácii počet STK postupne vzrastie zo súčasných 140 o ďalších 80 a rozšírená sieť STK môže priniesť až do tisíc nových pracovných miest.

Kapacita údajne postačuje

To, čo znie ako dobrá správa pre motoristov, ale aj pre podnikateľov, majúcich ambície rozšíriť svoj biznis o pracoviská STK, kritizujú majitelia existujúcich staníc technickej kontroly. Národná asociácia staníc technickej kontroly argumentuje, že už súčasná sieť STK prevyšuje reálnu potrebu slovenských motoristov viac ako dvojnásobne. Stanice technickej kontroly na Slovensku majú teda dnes svoje kapacity využité v priemere na 50 percent.

Pravdou je však aj to, že napríklad motoristi v Bratislave, pokiaľ nie sú na STK vopred objednaní, čakajú na prehliadku aj niekoľko hodín. Stanice technickej kontroly totiž niekedy okrem objednaných vodičov uprednostňujú „po kamarátskej linke“ tiež ľudí zo spriaznených autoservisov, ktorí prichádzajú na kontroly s vozidlami svojich klientov.

Podľa asociácie STK nekontrolovaný nárast počtu staníc vyvolá nadbytok ponuky. Boj o získanie zákazníka tak povedie k nedodržiavaniu predpísaných postupov pri výkone technických a emisných kontrol. Doklad o ich úspešnom absolvovaní bude síce dostupnejší, ale na slovenských cestách môže začať jazdiť viac vozidiel, ktoré ohrozujú zdravie a životy ľudí. Majitelia STK žiadajú aspoň väčší časový priestor, aby sa mohli na nové podmienky pripraviť.

Ak im nevyhovejú, pôjdu ku konkurencii

„Liberalizácia vytvorí tlak na kvalitu siete STK, ktoré začnú bojovať o zákazníka. Dnes ešte stále môžete povedať motoristovi, že s týmto autom cez našu STK neprejde. Ale keď vám pôjde o prežitie, ekonomika vás nepustí. Donesie mi peniaze a ja ich potrebujem. Ak mu nevyhoviem, pôjde ku konkurencii. Takto sa môže stať, že z STK sa môžu stať len predajne nálepiek,“ uvádza pre TREND majiteľ STK zo stredného Slovenska, ktorý si neželá byť menovaný.

Národná asociácia STK sa pri obhajobe záujmov členov odvoláva aj na príklady zo zahraničia. V Česku sa minister dopravy snažil presadiť liberalizáciu siete STK, no parlament návrh zmietol zo stola. Dôvod? Obava z extrémneho nárastu staníc technickej kontroly, ktorých činnosť by nestíhal štátny dozor kontrolovať. Ako negatívny príklad uvádza tiež zavedenie širokej liberalizácie v Poľsku. Vzniklo tam viac ako štyritisíc STK a ako bezchybné tam kontrolou prejde až 98 percent vozidiel. Na porovnanie, slovenské stanice technickej kontroly vlani uznali za spôsobilých 92 percent testovaných automobilov.