Situácia na stavebnom trhu vôbec nie je priaznivá. Na jednej strane pociťujú výrobcovia výrazný dopyt po svojich produktoch, na druhej im extrémne rastú náklady, pretože ceny vstupných surovín a energie neustále rastú. Stavba nehnuteľností sa predražuje. TREND sa pozrel, ako sa darí v pandemickom období slovenskému výrobcovi okien a fasádnych riešení Fenestra Sk, s.r.o., Zlaté Moravce.

„Skoro každý mesiac dostávame od našich dodávateľov oznámenie o zvyšovaní cien, čo spôsobilo medziročný nárast cien okien a dverí o viac ako 30 percent,“ komentuje situáciu obchodný riaditeľ spoločnosti Jaroslav Turza.

Firma však napriek turbulenciám na trhu nemá núdzu o zákazky. Práve naopak, neustále pribúdajú nové. Aktuálne sa podieľa aj na stavbe prvého slovenského mrakodrapu. Ten rastie na nábreží Dunaja v Bratislave. Po dokončení by mal dosiahnuť výšku 168 metrov. Projekt Eurovea II je súčasťou multifunkčného komplexu Eurovea, ktorý zastrešuje developerská spoločnosť J&T Real Estate.

Fenestra Sk zabezpečuje pre stavbu montáž okien, dodáva obklady z hliníkových plechov a podhľadov z Bondu a aj navrhla špeciálne objektové profily okien, ktoré si vyžiadali osobitné podmienky budovy vo výške.

Vlani dokonca otvorili aj štyri ďalšie vlastné predajne – v Bratislave, Žiline, Banskej Bystrici a v Košiciach.

Súčasná situácia na trhu je však v mnohých ohľadoch paradoxná. Zákazník v súčasnosti nakupuje okná a dvere, ale v čase objednávky ešte nemá ani základy.

Spoločnosť Sk registruje aj nárast počtu zákazníkov, ktorí vyhľadávajú špecializované výrobky. „Požiadavky na nové výrobky ustavične stúpajú, zákazníci majú stále väčší prehľad a vyhľadávajú výrobky s mimoriadnymi vlastnosťami,“ komentuje J. Turza.

Plánovanie sa stalo novou mantrou

Pandémia však výrazne poznačila dodávateľský reťazec. Na trhu vládne nedostatok stavebných materiálov, ale sú aj problémy s pracovnou silou.

Firmy hľadajú každý deň riešenia v oblasti nákladov, efektívnosti, systému plánovania, produktovej orientácie, kontrolingu.

Firma zo Zlatých Moraviec investovala v minulosti do modernejších technológii. Tie zaručujú vyššiu kvalitu a minimalizujú ľudské omyly. V súčasnej dobe nedostatku pracovníkov to spoločnosť vníma ako veľkú devízu.

Pandemické obdobie však aj im prinieslo prudké a nekontrolovateľné zdražovanie materiálových vstupov. „Trh je v súčasnosti postavený na úplne iných základoch ako v uplynulých rokoch,“ komentuje J. Turza.

Štandardné zmluvné kritériá, ako je dátum výroby, cena výrobku a dodacia lehota jednoducho nie je možné dodržať. Dôvodom je kríza celého dodávateľského reťazca.

„Pokiaľ v celom reťazci od výroby základných surovín, následne výroby profilov a ich dodávky do nášho výrobného závodu dôjde k ich meškaniu, nedokážeme vyrobiť naše okná v plánovanom termíne. Neteší nás, keď máme na zákazku dodaných 99 percent materiálov, ale nemôžeme ju dokončiť, pretože čakáme na zvyšný materiál,“ analyzuje.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa