Aj v roku 2021 pokračoval výrazný vplyv pandémie covid-19 na športové kluby a ich činnosť. Vážnou témou bola aj naďalej účasť divákov na športových podujatiach, ktorá sa menila relatívne často, na základe vývoja pandémie a nariadení štátu.
Futbalové kluby v reakcii na koronakrízu znižovali svojim hráčom platy a okresávali aj investície do rozvojových projektov. Najväčšie straty rátali kluby, ktoré prišli nielen o príjmy z televíznych práv, ale vzhľadom na väčšiu kapacitu štadióna aj z predaja vstupeniek a permanentiek.
Európska asociácia klubov zverejnila štatistiku, ktorá ukázala, že prestupové príjmy európskych klubov sa znížili o 41 percent, pričom platy hráčov vzrástli o dve percentá. To je v súčasnom ekonomickom prostredí problematické a prinúti to kluby, aby z dlhodobého hľadiska prehodnotili svoje obchodné modely a zamerali sa viac na výchovu vlastných hráčov.
Futbal na Slovensku jednoducho stojí na podnikateľoch, ktorí financovanie futbalu berú ako svoje hobby. V takmer rovnakom režime funguje aj najvyššia hokejová liga a ostatné športy fungujú väčšinou na poloprofesionálnej či amatérskej úrovni.
Slovan ťaží z prestupov a reklamy
Prvých dvadsať športových klubov a organizácií malo za rok 2021 tržby na úrovni viac ako 42,5 miliónov eur, čo je o približne 5,3 milióna eur viac ako v roku 2020. Najväčší podiel na tržbách má futbalový klub ŠK Slovan Bratislava, ktorý vlani dosiahol tržby vo výške takmer 15,2 milióna eur.
Oproti predchádzajúcemu roku sa klubu podarilo tržby zvýšiť o 122,4 percenta, no už od roku 2017 je klub permanentne v strate. Za posledný rok sa mu však podarilo stratu znížiť o takmer 61 percent, nakoľko za rok 2020 dosahovala až 3,2 milióna eur.
Najväčšie tržby mal klub z predaja reklamy a to vo výške viac ako šesť miliónov eur. Nasledovalo takmer 5,5 milióna eur za umiestnenie v európskych súťažiach a slovenskej lige či prestup hráčov, na čom klubu zarobil viac ako 2,5 milióna eur.
Zaujímavosťou je, že tržby z predaja vstupeniek a permanentiek boli na úrovni „len“ necelých 300-tisíc eur. Za návrat a vyššie počty divákov na tribúny najviac bojoval práve generálny manažér „belasých“ Ivan Kmotrík mladší, no ukazuje sa, že ľuďom sa na štadióny ešte stále veľmi nechce, pretože Tehelné pole je často poloprázdne.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?