Celkovo sa dlhy BcLoadu vyšplhali na dvadsaťtisíc eur. Najväčší nedoplatok vo výške takmer pätnásťtisíc eur eviduje spoločnosť voči Sociálnej poisťovni. Ministerstvo hospodárstva v reakcii na otázky TRENDU uviedlo, že nedoplatky podniku eviduje.
Stimuly zatiaľ nečerpali
"Pretože riadne a včasné plnenie odvodových povinností je podmienkou pre poskytnutie investičnej pomoci spoločnosti BcLoad, jednou z prípustných alternatív je aj zrušenie rozhodnutia Ministerstva hospodárstva SR o schválení investičnej pomoci," uviedol hovorca rezortu Maroš Stano. Ako dodal, firma do dnešného dňa nečerpala žiadne stimuly.
Spoločnosti BcLoad na otázky e-mailom nereagovala. Starosta obce Vígľaš Róbert Záchenský pre TREND uviedol, že práce na výstavbe nového závodu budú v marci po zimnej prestávke pokračovať a s výrobou plánuje spoločnosť začať na jeseň tohto roku.
Firma na svojej webovej stránke už prezentuje fotografie prototypu svojho nakladača. Dôvodom nedoplatkov voči poisťovniam boli podľa informácií, ktoré má starosta od konateľov spoločnosti, problémy v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch.
Kritika už od začiatku
Pridelenie štátnej pomoci pre závod BcLoad sprevádzala od začiatku kritika. Dvaja spoločníci firmy Július Mokoš a Ľubica Pšenáková boli v minulosti aj v orgánoch zbrojárskej firmy Willing v období, keď sa k nej hlásil aj blízky priateľ premiéra R. Fica, podnikateľ a zbrojár Miroslav Výboh.
Pridelenie stimulov kritizoval aj Klub 500, keď tvrdil, že zverejnený zámer neobsahuje žiadnu informáciu o udržateľnosti celého projektu. "Tým, že žiadateľom je novozaložená spoločnosť fyzickými osobami so základným imaním päťtisíc eur, žiada o stimul vo výške 2,25 milióna eur a plánuje predať až 1 100 nakladačov ročne. Navyše, v žiadnej časti nedokladuje budúcich odberateľov minimálne formou zmlúv o budúcich zmluvách. Garancia udržateľnosti nie je daná ani majetkovou štruktúrou podniku," argumentoval Klub 500.
Otázny biznis plán
BcLoad pritom plánoval spustiť sériovú výrobu vo februári minulého roku. Celková výška investície do nového závodu má dosiahnuť päť miliónov eur. Otázny je však aj samotný biznis model spoločnosti.
Európsky trh s nakladačmi je presýtený a vysoko konkurenčný. Dominujú mu veľké nadnárodné koncerny ako Bobcat a CAT. Presadiť sa s vlastnými nakladačmi značky Locust sa nepodarilo ani krupinskej firme Way Industries. Kým v roku 2013 presiahli tržby za ich predaj päť miliónov eur, predvlani to bolo len 3,3 milióna eur.