Vzťahy Európskej únie s Čínou sa zdajú byť na bode ešte väčšieho mrazu, ako tomu bolo pred zhruba týždňom. Podľa najnovších tvrdení a postojov k tomu prispieva cesta európskeho politika a komisára Valdisa Dombrovskisa.
Ten do Číny vycestoval s viacerými pripomienkami v talóne, ktoré majú kritizovať prístup krajiny k voľnému obchodu. Akejkoľvek reakcie sa tvrdeniami o „vysoko nevyvážených obchodných vzťahoch medzi EÚ a Čínou“ dožadoval, tá sa doteraz nedostavila.
Čína si je totiž vedomá svojej dominancie v tomto partnerstve, ktoré definuje deficit EÚ vo vzájomnom obchode vo výške takmer 400 miliárd eur ročne, z čoho vyplýva, že výroba či predaj lacnejších elektromobilov nie je teda jedinou stávkou v hre.
Základy umenia boja
Európa si verí, že by mohla zmeniť pravidlá hry, ktoré však sama doteraz dlhodobo akceptovala. Pokiaľ si trúfala na férovejšiu pozíciu v obchode s Čínou, mala s návrhmi zmien či rovnejších pravidiel prísť už pred rokmi. Možno ešte v čase, keď Číňania len uvažovali o startupoch, ktoré budú raz vyrábať elektrické vozidlá.
V každom z týchto prístupov a argumentov, hoci aj slovami vyjednávača V. Dombrovskisa, Európska únia len odhaľuje svoje slabiny, nevýhodu a pochybenia. K tomu Úniu doviedla dlhodobá ľahostajnosť voči konkurencii číhajúcej vo svete.
Akokoľvek trpké je si to priznať, tunajšie automobilky dlhé roky videli v čínskom trhu len predajný potenciál a prípadne lacnejšiu výrobu. Kým to pre nich v Číne fungovalo a napríklad Volkswagen viedol štatistiky najpredávanejšej značky, na pravidlá sa nik nepýtal.
Súčasná pozícia európskych výrobcov, najmä v predajoch vozidiel, však len odhaľuje, ako si starý kontinent nechal prejsť medzi prstami viaceré príležitosti. Tie viseli v lepšom chránení a využití svojho know-how, skoršej príprave na možné synergie s Číňanmi a v neposlednom rade aj na agilnejšom prístupe politikov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?