Výrobno-obchodná firma spod Vysokých Tatier patrí medzi najväčších, dlhoročných a stabilných slovenských výrobcov ponožiek a pančuchových výrobkov. Ročne vyrobí približne tri milióny párov ponožiek pre deti aj dospelých a dvesto tisíc pančuchových nohavíc pre deti a ženy v plnom veľkostnom a farebnom sortimente.
Spoločnosť spolupracuje s rôznymi lokálnymi aj svetovými značkami, s ktorými má dlhoročné partnerstvá. Z historického hľadiska medzi ne patrili svetové značky ako Hugo Boss, Esprite, Lacoste, Alain Delon či Burlington. Medzi najvýznamnejších zákazníkov na Slovensku patria Bepon či Fusakle.
„Dôležitá je kvalita a servis. Zákazníci nás vyhľadávajú aj kvôli šírke výrobného portfólia, ktoré si u nás vedia objednať. Od detských pančuchových nohavíc, cez klasické ponožky do obleku až po športové alebo zdravotné ponožky s rôznym materiálovým zložením,“ vymenúva marketingový riaditeľ Tatrasvit Svit-Socks Peter Antal.
O kvalite výrobkov jej zákazkovej výroby svedčia viaceré certifikáty, ktoré spoločnosť vlastní. Je držiteľom medzinárodnej biotextilnej certifikácie Gots, ktorý je považovaný za najvyšší možný štandard v textilnej výrobe. Na Slovensku ho má len niekoľko subjektov a firma Tatrasvit ako jediná z nich bio ponožky a pančuchy aj vyrába.
Súčasťou Baťovej tradície
Súčasný podnik Tatrasvit Svit-Socks začínal ako národný podnik, ktorý spolu s tradíciou pletiarenskej výroby založil český významný podnikateľ Tomáš Baťa. „Jeho víziou bolo postaviť veľkú výrobňu ponožiek ako doplnkového tovaru k jeho topánkam. V Česku takáto výroba už existovala, a preto cieľom bolo postaviť fabriku priamo pre slovenský trh,“ opisuje prvopočiatky vznikajúceho závodu P. Antal.
V tom čase okrem podniku vo Svite vzniklo aj ďalších päť výrobných závodov v Spišskej Starej Vsi, Spišskej Novej Vsi, Levoči, v Košiciach a Rožňave. Počas svojho vývoja prešiel podnik viacerými transformáciami, neskôr sa z neho stal štátny podnik a od 90-tych rokov funguje ako akciová spoločnosť.
Globalizácia otvorila predaj vo svete
Spoločnosť prežila aj viaceré turbulentné obdobia, napríklad počas vojny a príchodu ruských vojsk na Slovensko. „Aj napriek tomu podnik do začiatku 80-tych rokov zamestnával viac ako 8-tisíc zamestnancov a vyrábal ročne stovky miliónov ponožiek a pančuchového tovaru hlavne pre východný trh,“ približuje P. Antal.
Okrem ponožiek vyrábali aj bežnú konfekciu, od svetrov až po teplákové nohavice. Ďalšiu veľkú zmenu priniesli začiatky 90-tych rokov, kedy sa globalizácia naplno prejavila a s otvorenými hranicami po revolúcii začal prichádzať na slovenský trh tovar za nižšie ceny z Číny, Turecka a iných krajín.
„Zamestnanci sú našim najcennejším kapitálom. Bez nich by sme neboli.“
Rozhodujúcim kritériom sa však stala cena, často na úkor kvality. „Tatrasvit musel preto presmerovať svoje aktivity na západné trhy a výrazne prehodnotiť výrobné portfólio, ktoré sa nakoniec skresalo na ponožky a pančuchový tovar. Takto nastavený pro-exportný model vo veľkej miere funguje dodnes,“ hovorí P. Antal.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?