Výrobno-obchodná firma spod Vysokých Tatier patrí medzi najväčších, dlhoročných a stabilných slovenských výrobcov ponožiek a pančuchových výrobkov. Ročne vyrobí približne tri milióny párov ponožiek pre deti aj dospelých a dvesto tisíc pančuchových nohavíc pre deti a ženy v plnom veľkostnom a farebnom sortimente.

Spoločnosť spolupracuje s rôznymi lokálnymi aj svetovými značkami, s ktorými má dlhoročné partnerstvá. Z historického hľadiska medzi ne patrili svetové značky ako Hugo Boss, Esprite, Lacoste, Alain Delon či Burlington. Medzi najvýznamnejších zákazníkov na Slovensku patria Bepon či Fusakle.

„Dôležitá je kvalita a servis. Zákazníci nás vyhľadávajú aj kvôli šírke výrobného portfólia, ktoré si u nás vedia objednať. Od detských pančuchových nohavíc, cez klasické ponožky do obleku až po športové alebo zdravotné ponožky s rôznym materiálovým zložením,“ vymenúva marketingový riaditeľ Tatrasvit Svit-Socks Peter Antal.

O kvalite výrobkov jej zákazkovej výroby svedčia viaceré certifikáty, ktoré spoločnosť vlastní. Je držiteľom medzinárodnej biotextilnej certifikácie Gots, ktorý je považovaný za najvyšší možný štandard v textilnej výrobe. Na Slovensku ho má len niekoľko subjektov a firma Tatrasvit ako jediná z nich bio ponožky a pančuchy aj vyrába.

Súčasťou Baťovej tradície

Súčasný podnik Tatrasvit Svit-Socks začínal ako národný podnik, ktorý spolu s tradíciou pletiarenskej výroby založil český významný podnikateľ Tomáš Baťa. „Jeho víziou bolo postaviť veľkú výrobňu ponožiek ako doplnkového tovaru k jeho topánkam. V Česku takáto výroba už existovala, a preto cieľom bolo postaviť fabriku priamo pre slovenský trh,“ opisuje prvopočiatky vznikajúceho závodu P. Antal.

V tom čase okrem podniku vo Svite vzniklo aj ďalších päť výrobných závodov v Spišskej Starej Vsi, Spišskej Novej Vsi, Levoči, v Košiciach a Rožňave. Počas svojho vývoja prešiel podnik viacerými transformáciami, neskôr sa z neho stal štátny podnik a od 90-tych rokov funguje ako akciová spoločnosť.

Globalizácia otvorila predaj vo svete

Spoločnosť prežila aj viaceré turbulentné obdobia, napríklad počas vojny a príchodu ruských vojsk na Slovensko. „Aj napriek tomu podnik do začiatku 80-tych rokov zamestnával viac ako 8-tisíc zamestnancov a vyrábal ročne stovky miliónov ponožiek a pančuchového tovaru hlavne pre východný trh,“ približuje P. Antal.

Okrem ponožiek vyrábali aj bežnú konfekciu, od svetrov až po teplákové nohavice. Ďalšiu veľkú zmenu priniesli začiatky 90-tych rokov, kedy sa globalizácia naplno prejavila a s otvorenými hranicami po revolúcii začal prichádzať na slovenský trh tovar za nižšie ceny z Číny, Turecka a iných krajín.

„Zamestnanci sú našim najcennejším kapitálom. Bez nich by sme neboli.“
Marketingový riaditeľ Tatrasvit Svit-Socks Peter Antal

Rozhodujúcim kritériom sa však stala cena, často na úkor kvality. „Tatrasvit musel preto presmerovať svoje aktivity na západné trhy a výrazne prehodnotiť výrobné portfólio, ktoré sa nakoniec skresalo na ponožky a pančuchový tovar. Takto nastavený pro-exportný model vo veľkej miere funguje dodnes,“ hovorí P. Antal.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa