Sony vyrába v Európe v dvoch fabrikách zhruba šesť miliónov televízorov. V Nitre tento rok zmontuje okolo troch miliónov televízorov, podobne ako minulý rok. Ďalšie tri milióny umiestni na európsky trh staršia fabrika firmy v Barcelone. O nej sa už dlhšie špekuluje, že sa zatvorí a výroba sa presunie do nákladovo efektívnejšieho a modernejšieho nitrianskeho závodu.
Barcelona na predaj
Podľa informácií TRENDU z prostredia slovenského závodu sa tak malo stať na jar, po skončení hospodárskeho roku, ktorý sa v Sony na celom svete končí v marci. Najnovšie správy z prostredia centrály, ktoré zverejnili koncom novembra v správe čínske Economic Daily News, hovoria, že Sony robí na Barcelonu výberové konanie na outsourcovanie výroby LCD televízorov.
Znamená to, že Sony pravdepodobne fabriku predá svojmu budúcemu dodávateľovi a od neho bude odoberať televízory s vlastnou značkou. Takto to spoločnosť urobila minulý rok so závodom v Mexiku. Predala ho Foxconnu a zaručila mu odoberané množstvá na jeden rok.
Silná Nitra
Taiwanský Foxconn Electronics, ktorý je najväčším výrobcom elektroniky pre iné značky má byť aj najhorúcejším kandidátom na Barcelonu. Ako píšu čínske noviny, jeho pozícia sa zlepšila po tom, čo jeho dcéra Innolux ohlásila fúziu s taiwanskou Chi Mei Optoelectronics a spolu tak budú treťou najväčšou spoločnosťou vyrábajúcou LC panely. Tie sú najdôležitejšou súčiastkou LCD televízorov.
Okrem Foxconnu sa ešte o fabriku zaujímajú ďalší dodávatelia Sony - TPV Technology a Flextronics International. Nitrianska fabrika pod hlavičkou Sony bude vyrábať stabilné množstvá televízorov a pri výkyvoch bude využívať barcelonský závod s novým majiteľom. Do Nitry sa z Barcelony nedostane dizajnové centrum, ktoré Sony pre celý svet centralizuje v Malajzii.
Giganti šetria
Zbavovanie sa výroby je dlhodobá stratégia svetových elektronických firiem. Chcú sa zamerať na výskum, vývoj a marketing, teda na aktivity s vyššou pridanou hodnotou. Sony tento proces počas krízy urýchlila, keď predajom vlastných fabrík vie získať investičné zdroje a zároveň znížiť svoje prevádzkové náklady. Navyše, nemusí sa obávať výkyvov na trhu, ktoré budú znášať dodávatelia hotových výrobkov.
Foto na titulke - Vlado Benko