Slovenská technologická spoločnosť Photoneo je špecialistom v oblasti 3D videnia a automatizácie. Vytvára patentované snímacie čipy a kamery pre priemyselných robotov, inteligentné mobilné roboty a samotné ramená. Pomocou 3D videnia a umelej inteligencie umožňujú robotom vidieť a pochopiť svoje okolie.
Deväťročný startup so sídlom v Bratislave má dnes svoje pobočky v Spojených štátoch aj v Číne. Minulý rok ukončil s rekordnými tržbami 9,6 milióna eur, čo bol medziročný nárast o takmer 70 percent. Za vlaňajšok ešte vygeneroval stratu 1,2 milióna, ktorá bola medziročne nižšia o vyše 200-tisíc eur. Prevádzkový zisk bol 40-tisíc eur.
Finančná riaditeľka firmy Photoneo Ivana Žižková je jednou z nominovaných na cenu CFO roka 2021. Vyhlasovateľom súťaže je CFO Club na Slovensku, partnerom je TREND.
CFO roka 2021: Kto bude finančný riaditeľ roka? Súťažia manažérky z U.S. Steelu, dm aj Photonea
Nová investícia
„V minulom roku sa našej spoločnosti podarilo získať jednu z najväčších investícii v regióne strednej a východnej Európy 21 miliónov dolárov, ktorá má slúžiť na expanziu našej novej biznisovej divízie zameranej na riešenie automatizácie skladov,“ konštatuje I. Žižková. Vývoj technológie aj výroba riešenia prebiehajú na Slovensku, ich implementácia je primárne v zahraničí.
Investícia má charakter venture capital od fondov Earlybird Ventures, Credo Ventures, IPM Group & AI Capital, VFF a zároveň od všetkých existujúcich investorov z predchádzajúcich kôl. „Mojou úlohou bolo pripraviť biznisový plan zohľadňujúci extrémne náročné dynamické start-upové prostredie. Následne vedenie due diligence procesov s jednotlivými investormi, ako finančného, tak aj právneho,“ hovorí finančná riaditeľka Photonea.
Hoci má firma už deväť rokov, ešte stále je startupom, ktorý prináša nové technológie a vstupuje na nové trhy. V roku 2016 predstavil jeden z najlepších 3D senzorov na svete. O dva roky neskôr uviedol na trh 3D kameru MotionCam3D, ktorá vyhrala vyše desiatku ocenení po celom svete. Neskôr predstavil softvérovú platformu, ktorá umožňuje integráciu inteligencie do viac ako 200 robotických ramien, ako aj riešenie pre automatizáciu skladov.
Reakcia na pandémiu
Pandémia postavila spoločnosť Photoneo pred veľkú výzvu. V roku 2019 totiž prijala 70 nových ľudí, definovala si plány na získanie nových trhov, zvýšila skladové zásoby a posilnila výrobu. Pôvodný plán na rok 2020 hovoril o tržbách 12 miliónov eur. Pandémia však spôsobila, že Photoneo muselo nastaviť krízový plán.
„Hľadali sme možnosti, ako ušetriť, aby sme nemuseli prepúšťať. Zamerali sme sa na cashflow manažment. Zastavili sme prijímanie nových ľudí, krátkodobo sme znížili úväzky o dvadsať percent, obmedzili sme takmer na minimum výdavky na marketing, HR aktivity, pozastavili sme benefity, externé služby a akékoľvek capexové výdavky,“ prezrádza I. Žižková.
Firma komunikovala aj s dodávateľmi, a tam, kde to bolo možné, nastavovala dlhšie lehoty splatnosti. Vďaka agilnému prístupu a rýchlemu rozhodovaniu sa dokázala stabilizovať. Zmenila aj svoje ďalšie smerovanie, z automotive priemyslu sa rozšírila aj do logistiky, ktorá rástla intenzívne pred aj počas pandémie. To umožnilo Photoneu opätovne rásť a dosiahnuť tržby desať miliónov eur pri znížení straty.
Všetky tri entity
Finančná riaditeľka historicky zastrešovala aj viacero operatívnych rolí, avšak vzhľadom na rast firmy a geografickú expanziu sa od roku 2020 špecializuje výlučne na vedenie oddelení financií, účtovníctva a práva. Priamo riadi tím ôsmich ľudí.
I. Žižková funguje ako CFO celej skupiny Photoneo, okrem slovenskej centrály teda zastrešuje rovnakú oblasť aj pre americkú pobočku aj tú čínsku, ktorých rozbehnutie má tiež na staraosti. „Som zodpovedná v rovnakej miere za všetky tri entity, teda vystupujem ako CFO za každú entitu pred jej lokálnymi autoritami v oblasti daní, účtovníctva aj legal compliance,“ hovorí pre TREND I. Žižková, ktorá je zodpovedná aj za vnútropodnikové oceňovanie, keďže medzi entitami prebieha transferové oceňovanie.
Za základ motivácie zamestnancov považuje nábor, teda výber správnych ľudí na správne pozície. Kultúrne zapadnutie do firmy a drive sú dva základné parametre, ktoré popri tvrdých zručnostiach sleduje. „Priateľský až rodinný prístup a jasne nastavené očakávania sú pilierom toho, na čom staviam tím,“ uzatvára I. Žižková.