Transformácia automobilového priemyslu pod vplyvom elektromobility s istotou prerozdelí celý európsky i globálny trh. Už v súčasnosti je zrejmé, ktoré krajiny budú hrať prím pri výrobe batérií. Je dokonca možné, že skutočný začiatok elektromobility v Európe odštartuje až Čína s jej lacnejšími elektromobilmi, ktorými zaplaví trh a pre ktoré si aj sama vyrobí batérie.
Analytici preto oprávnene strašia scenármi, že elektromobily napokon zruinujú európskych výrobcov klasických automobilov so spaľovacími motormi. Slovenska sa tento scenár dotýka výrazne, keďže z piatich výrobných závodov, vrátane Volva, budú až štyri aj naďalej vyrábať neelektrické modely a len máločo nasvedčuje zásadnej zmene v tejto dekáde.
Navyše najnovšie správy globálnych hráčov, ako sú Volkswagen či Stellantis, potvrdzujú, že ich krajiny pôvodu by výrobu elektromobilov videli radšej doma. I preto sa viaceré z nich snažia alokovať kapitál a investície späť.
Hoci slovenský automotive viac-menej zmeškal vlak elektromobility, je reálne, že môže aj bez zásadnejšej zmeny napredovať a dokonca prežiť.
Ziskové modely
Potvrdzuje to fakt, že tunajší najväčší priemyselný segment naďalej zostáva vysoko exportný a tiež vysoko maržový, čo dáva priestor na zisky aj v ďalších rokoch a pokračovanie vo výrobe tunajších modelov prinajmenšom do konca dekády.
Tomu v najbližších rokoch nedokáže konkurovať ani tlak elektromobility. Tá sama osebe stále hľadá pevnú pôdu pod nohami, ako aj spôsob, ako byť ziskovou aj pri nižších cenách áut.
Najpopulárnejšie modely v slovenskej výrobe naďalej patria aj k tým najpredávanejším v ich materských značkách. Platí to o Porsche Cayenne či Volkswagene Touareg z bratislavského závodu Volkswagenu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?