Takmer každý štvrtý Slovák sa považuje za pivára. Spotreba piva však na Slovensku od osamostatnenia republiky klesala. Tento pád sa síce neskôr spomalil, ale v roku 2021 došlo jednorazovo k výraznému prepadu – spotreba klesla o deväť litrov na obyvateľa, čo bol najväčší medziročný pokles od roku 2010. O tom, prečo sa to deje, o spotrebiteľskom správaní Slovákov, o špecifikách pivovarníckeho segmentu na Slovensku a tiež o tom, čo ho čaká, hovoril riaditeľ spoločnosti Heineken Slovensko Luis Prata.

Pán Prata, ako vnímate pivovarnícky priemysel v Európe v porovnaní s ostatnými časťami sveta?

Európa patrí z hľadiska piva k vyspelým regiónom a vo všeobecnosti má silnú, rokmi vybudovanú pivnú kultúru, rovnako aj veľmi pestrú škálu pív, z ktorých si je možné vybrať. Avšak populácia v Európe starne, čo zapríčiňuje, že rast spotreby piva sa zmierňuje. Naopak, trhy v Ázii a Afrike s rastúcou demografiou sa rozvíjajú, pretože penetrácia piva, najmä kvalitných ležiakov a pivných špeciálov, na nich nie je taká vysoká a pre mnohých tamojších spotrebiteľov sú stále lákavou novinkou.

Celkovo by sa dalo povedať, že pivovarnícky priemysel v Európe je výnimočný svojou rozmanitosťou, kvalitou a históriou, čo ho odlišuje od iných častí sveta.

Aký vývoj predpovedáte pivovarníckemu segmentu v tomto roku? Čo očakávate z pohľadu objemov predaného piva a spotrebiteľského správania Európanov?

Ak sa pozrieme na štatistiky pre celú Európu, predaj piva zaznamenal najmarkantnejší pokles v roku 2020. Od tohto bodu sa postupne odrážame smerom hore. Aj keď stále nie sme na úrovni predpandemického obdobia, vyzerá to, že pivnému sektoru postupne svitá na lepšie časy. Horeca prevádzky čeliace náporu zvýšených nákladov a meniacemu sa správaniu spotrebiteľov by tiež mali mať najturbulentnejšie zmeny za sebou, pričom očakávame, že zákazníci sa do nich v najbližšom období budú vracať. V dôsledku znižovania inflačného tlaku tiež predpokladáme, že aj naďalej budú rásť prémiové pivá.

Toto je celeurópske hľadisko. Spotreba piva však klesla aj na Slovensku. Čím si to vysvetľujete?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa