Nie je to dávno, čo sa o bicykle doslova bojovalo. Nedostatok komponentov, a tým pádom aj samotných bicyklov, zavinený prudkým nárastom dopytu spôsobil, že zákazník čakal na nový bicykel mesiace.
Podľa viacerých výrobcov sa situácia síce stabilizovala, niektoré problémy v dodávateľskom reťazci však pretrvávajú. Trh sa stále vyrovnáva s dôsledkami posledných dvoch rokov a dôkladné plánovanie dodávok zatiaľ stále nie je možné.
Objavuje sa však ďalší problém, ktorý môže výrobcov i predajcov bicyklov zatlačiť do kúta. Ako sa zdá, krivka dopytu klesá. Môže to mať za následok, že sklady sa preplnia, výrobcovia nebudú mať dostatočný odbyt a predajcovia budú mať nízke predaje. Príliš veľké množstvo prevádzkového kapitálu viazaného v skladových zásobách bude predovšetkým pre menšie firmy nebezpečné.
V susednom Česku túto otázku otvorili Hospodářské noviny. „Predaj v e-shope sa v porovnaní s vlaňajškom prepadol o 70 percent, na predajni je pokles dvadsaťpäť až tridsaťpercentný,“ skonštatoval majiteľ jedného z moravských cykloobchodov. Noviny píšu, že rok 2022 priniesol v Česku dramatický zvrat situácie, pretože skoro každý, kto bicykel chcel, si ho už kúpil skôr.
Vzostup elektrobicyklov potvrdený
Najstaršia slovenská značka bicyklov Dema zaznamenala v roku 2021 skokový, takmer šesťnásobný nárast zisku pri kontinuálne rastúcich tržbách. Vlani sa senickej spoločnosti podarilo oba ukazovatele ešte vylepšiť. Z toho pramení aj optimizmus obchodného riaditeľa firmy Richarda Likavčana, ktorý nepredpokladá, že by v prípade Demy malo dôjsť k poklesu predaja alebo tržieb. „Mnohí naši predajcovia pri porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami neprichádzajú na žiadne mimoriadne odchýlky,“ konštatuje. Ráta s tým, že biznis by mohol narásť každý rok približne o päť percent. Nepredpokladá teda radikálny pokles dopytu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?