Ako informoval nemecký portál Automobilwoche, J. Kabaň nahradí v BMW doterajšieho šéfdizajnéra Karima Habiba. Ten oznámil odchod začiatkom tohto roka. Bavorská automobilka zažíva ťažké časy, keď ju v uplynulom roku opustil aj šéfdizajnér značky Mini Anders Warming ako aj šéf elektrickej rady BMW i Benoit Jacob.
BMW zároveň v uplynulom roku prišlo po viac ako dekáde o globálne prvenstvo v súboji prémiových značiek, keď v počte predaných vozidiel automobilku predbehol nemecký rival Mercedes.
Škoda Kodiaq, autosalón Paríž Zdroj: Profimedia
Škoda Yeti ako zavŕšenie cyklu
„Jozef Kabaň v posledných rokoch rozvoja podniku výrazným spôsobom ovplyvnil dizajn a emocionalitu značky. Dizajn celej modelovej palety bol pritom výrazne prepracovaný a dostal nový smer,“ cituje iDnes.cz Vítězslava Pelca zo Škody Auto. „Model Škoda Yeti, ktorý bude verejnosti predstavený v tomto roku, predstavuje určité zavŕšenie tohto vývojového cyklu. Ďakujeme Jozefovi Kabaňovi za vykonanú prácu a do budúcnosti mu prajeme všetko najlepšie.“
J. Kabaň sa narodil v Námestove. Dizajn študoval na strednej umeleckej škole a neskôr aj na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri Transportdizajnu pod vedením Štefana Kleina. Vďaka úspechu v dizajnérskej súťaži automobilky Škoda mohol už ako 20-ročný nastúpiť do nemeckého koncernu Volkswagen.
Dizajn pre Bugatti Veyron
Popri tom ako štipendista študoval aj na londýnskej Royall College of Art. Už ako 26-ročný mal na starosti kompletný dizajn exteriéru s výnimkou kolies superšportiaku Bugatti Veyron, čo sa v dizajnérskej brandži považuje za splnený sen.
Po angažmáne pre Bugatti prešiel vo Volkswagene k značke Audi, kde sa za tri roky vypracoval na vedúceho exteriérového dizajnu. Jeho dielom je napríklad predchádzajúca generácia Audi Q5. Od roku 2008 je šéfdizajnérom českej automobilky Škoda Auto.
Rekordný rast Škody
Počas jeho pôsobenia česká automobilka zaznamenala rekordný rast, keď priniesla na trh úspešné modely, ako je nová generácia vlajkovej lode Superb či aktuálne nové SUV Kodiaq a facelift Octavie. Ten posledný sa však stretol s kritikou a podľa denníka iDnes.cz na J. Kabaňa vzrástol po vlažnom prijatí faceliftu tlak, aby ho na verejnosti aktívnejšie obhajoval.
Česká automobilka má každopádne vďaka novým a omladeným modelom našliapnuté na ďalší silný rok. Vlani pritom Škoda predala viac ako 1,1 milióna automobilov, keď si medziročne polepšila o takmer sedem percent a druhý rok po sebe udržala predaje nad hranicou jedného milióna.
Moderný rukopis
J. Kabaň sa významnou mierou podpísal pod rastúci dopyt po modeloch Škoda, keď priniesol značke atraktívny dizajn charakterizovaný čistými líniami a vyváženými proporciami. Vďaka tomu sa automobilke darilo čoraz výraznejšie konkurovať aj materskej značke Volkswagen. To sa nie vždy stretávalo v koncerne s pochopením, keďže náklady na vývoj nových platforiem znášala práve značka VW, no najvýraznejšie z nich ťažila práve česká Škoda.