Vo Svidníku sídli rodinná firma, ktorá sa umiestnila na desiatej priečke rebríčka tržieb liehovarníckych spoločností za rok 2022. Jej názov Vanapo vznikol pomerne prozaicky – ako skratka slovného spojenia výroba alkoholických nápojov.
Spoločnosť vznikla v roku 1998 a prebrala licenciu na výrobu a spracovanie liehu od spoločnosti VAN – Svidník. Tú založil o päť rokov skôr pod iným názvom Stanislav Cehelský, ktorý na výrobu alkoholu presedlal z pozície riaditeľa obchodného domu svidníckej Jednoty. Dohliadal aj na prevod licencie a v štruktúre firmy Vanapo pôsobil ako konateľ až do náhlej smrti v roku 2017.
Rodinná firma
V súčasnosti je na čele firmy jeho dcéra Miriam Majdáková a pôsobí v nej aj jej brat Stanislav. Obaja súrodenci sa najskôr venovali iným oblastiam. Miriam vyštudovala ekonómiu a Stanislav architektúru. „Robíme všetko preto, aby sme ostali rodinnou firmou. Spolu so zamestnancami sme ešte väčšia a súdržnejšia rodina, keďže niektorí ľudia tu pracujú od začiatku,“ vyznáva sa M. Majdáková. Stále žije nádej, že v biznise bude pokračovať niekto z vnukov či vnučiek zakladateľa.
Riaditeľka spoločnosti hovorí o tom, že za posledných tridsať rokov sa toho v brandži zmenilo veľmi veľa. Vytipovala však tri obdobia, v ktorých došlo k najvýznamnejším zmenám. Prvé z nich charakterizuje vstup Slovenska do Európskej únie v roku 2004, čo bol zároveň moment, odkedy začal spotrebné dane z alkoholických nápojov spravovať príslušný colný úrad. Zároveň v tomto období zaniklo veľa liehovarov a likérok.
O štyri roky zamával nielen s každým výrobcom alkoholu prechod na euro. O rok nato prišlo zvýšenie sadzby spotrebnej dane z alkoholu. Ozajstný zlom však priniesli podľa M. Majdákovej posledné tri roky – počnúc pandémiou, cez rast cien vstupov a energií až po infláciu a opätovnú potrebu zvýšenia spotrebnej dane. Poukazuje však zároveň na výzvy, s ktorými sa treba vyrovnávať opakovane, ako napríklad zachytiť trendy chutí spotrebiteľov a zaviesť technologický pokrok do praxe.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?