Americká sieť rýchleho občerstvenia sa rozhodla, že lokálnym podnikateľom prenechá do niekoľkých mesiacov aj zvyšok svojich reštaurácií. McDonald’s Slovakia preto hľadá potenciálnych partnerov, ktorí by mali blízko k biznisu aj k zamestnancom. Dôvodom má byť najmä lokálny prístup, na ktorom si spoločnosť zakladá, uvádza sa v tlačovej správe firmy.
Lidl rozširuje logistické centrum v Seredi. Zamestná desiatky nových ľudí
Prvú pobočku americkej siete rýchleho občerstvenia na Slovensku otvorila spoločnosť McDonald’s pred 25 rokmi, v Banskej Bystrici. V deň otvorenia obslúžila tri a pol tisíc zákazníkov. Odvtedy počet reštaurácií presiahol tridsiatku. Zamestnávajú v nich 2 600 ľudí.
Spoločnosť od vstupu na slovenský trh vybavila cez 300 miliónov objednávok a ročné tržby celej siete aj s prenajatými reštauráciami dosahujú výšku viac ako 100 miliónov eur. Slovenská dcérska spoločnosť McDonald’s Slovakia mala vlani s obratom vyše 56 miliónov eur zatiaľ najlepší rok. Tržby jej do roku 2014 stagnovali okolo hranice 25 miliónov eur, potom začali pomerne výrazne stúpať. Zisk vlani dosiahol šesť a pol milióna eur.
Zostanú len franšízy
Franšízový biznis model podnikania prišiel na slovenský trh päť rokov po otvorení prvej tuzemskej reštaurácie McDonald’s. Dnes vlastnia slovenskí podnikatelia, franšízoví partneri, 15 reštaurácií a zamestnávajú takmer tisíc ľudí. Materská spoločnosť predpokladá, že počet franšíz bude v nasledujúcich mesiacoch postupne narastať.
Záujemca o licenciu si musí pripraviť vstupný kapitál na úrovni začínajúcej od 400-tisíc eur, podľa veľkosti prevádzky. Materská spoločnosť mu dáva možnosť väčšiu časť vstupnej investície vykryť aj úverovou formou. Jej návratnosť sa pohybuje od 15 až 20 percent, čo v praxi znamená asi päť až sedem rokov. Každý vybraný záujemca musí pred získaním reštaurácie absolvovať zhruba ročný prevádzkový tréning, počas ktorého je evidovaný a platený ako zamestnanec. Po osvedčení získava licenciu na obdobie 20 rokov. V rámci obchodných podmienok potom franšízant odvádza materskej spoločnosti mesačné poplatky, ktoré predstavujú objem 10 až 20 percent z celkovej tržby, päťpercentný poplatok z tržieb za používanie značky a päť až šesťpercentný poplatok za marketingové aktivity.
Vajce a ja, právnik s kravatou. Ako Jaroslav Novák rozbehol agrovýrobný komplex Babičkin dvor
Lokálni dodávatelia
Väčšinu surovín si na Slovensko spoločnosť dováža. Z lokálnych dodávateľov spolupracuje s firmou Babičkin Dvor, od ktorej nakupuje vajcia. Farma Majcichov dodáva sieti mlieko. Ovocie a zeleninu reťazec obstaráva od spoločnosti Slovatys.