Spoločnosť Satur Travel ukončila vlaňajšok s tržbami 65 miliónov eur. Priblížila sa tak k svojim doposiaľ najúspešnejším predpandemickým rokom. Tento rok zatiaľ vyzerá z hľadiska tržieb pre Satur zhruba o 40 percent lepšie než ten vlaňajší. Padne tak nový rekord. Cestovnej kancelárii, ktorá je rodinnou firmou, už 18 rokov šéfuje Eleonóra Fedorová, ktorá je nominovaná na TREND Manažéra roka 2023.

Cestovný ruch je dynamický segment, krízové scenáre sú preto veľmi časté. Takým bola podľa nej aj evakuácia dovolenkárov z horiaceho Rodosu. V rozhovore pre TREND hovorí nielen o trhu, ale aj o výzvach a ďalších krízových momentoch z minulosti.  

Koľko turistov s vami vlani cestovalo a ktoré sú najvychytenejšie destinácia medzi Slovákmi?

V minulom roku s nami cestovalo niekoľko desiatok tisíc turistov, pričom tento rok sme k dnešku zaznamenali až ich tridsaťpercentný nárast. Najobľúbenejšími destináciami sú tradične Turecko, Grécko, Cyprus a Chorvátsko. Z exotiky je obľúbený Egypt, Omán, Spojené Arabské Emiráty či Zanzibar. Uplynulé roky sa nám podarilo rozbehnúť aj pobyty na Slovensku so športovými aktivitami a animátormi pre rodiny s deťmi, čo nám prinieslo novú klientelu. 

Takže tento rok je ešte úspešnejší?

Už teraz sú naše tržby o 40 percent vyššie než v rovnakom období vlaňajška. Ale presné čísla budem vedieť až po konci sezóny. My máme zakontrahované kapacity na celý rok, ale mnoho dovolenkárov sa rozhoduje na poslednú chvíľu, takže časť kapacít ešte predanú nemáme. First minute tvorí zhruba 40 až 50 percent predaja. Okrem výnosov nám však idú hore aj náklady, hlavne marketingové a personálne náklady. K tohtoročnému zisku sa preto ešte neviem vyjadriť.   

Ako sa za uplynulé roky zmenili slovenskí dovolenkári?

Slováci sú z roka na rok náročnejší na služby a sú pripravení si za kvalitu priplatiť. Radi objavujú nové destinácie, majú radi novootvorené hotely a sú odvážnejší spoznávať a zažiť niečo nové. Čoraz viac ľudí vyhľadáva ubytovanie v hoteloch s kompletnými službami. Po pandémii vidíme nárast cestovania cez cestovné kancelárie. Jednak preto, že sa mnohí počas kovidu popálili, ale aj preto, že pri pretlaku informácií ľudia oceňujú, že sa cestovka o všetko postará.

Michal Paľa, General Manager, Messer Tatragas
Neprehliadnite

Má extrémne výbušný džob, cez kovid dodával kyslík do desiatok nemocníc a zároveň riešil fúziu

Pár týždňov dozadu rezonoval v médiách Rodos. Ako ste zvládli požiare z pohľadu manažmentu?

Požiare nie sú posledné roky nič výnimočné a väčšinou sú za pár hodín uhasené. Len toto leto horelo v okolí Dubrovníka, v Turecku v okolí Kemeru či na Kréte. Požiare na Rodose boli výnimočné tým, že ich silný vietor posunul k hotelom. Na začiatku sme na základe intenzívnej komunikácie s partnermi na mieste a delegátmi mapovali situáciu a v momente, keď sa oheň blížil k hotelom, vyslali sme k nim autobusy na evakuáciu.

Situácia sa však zrazu stala neprehľadnou, pretože kontrolu prebrala armáda a začala riadiť evakuáciu. Dodnes mám zimomriavky na chrbte keď som sa dozvedela, že časť klientov bola evakuovaná autobusmi, ďalší loďami a niektorí sa rozhodli kráčať na vlastnú päsť.

Takže sa vám rozpŕchli na všetky strany.

Noc zo soboty na nedeľu sme trávili telefonovaním klientov a nakoľko boli na rôznych miestach, prvotným cieľom bolo zhromaždiť ich v bezpečí a zaistiť pre nich prenocovanie, stravu a nápoje. Siete boli preťažené, elektrika nefungovala a všade vládol chaos. Nakoniec sa nám však podarilo do 24 hodín vrátiť všetkých evakuovaných klientov na Slovensko, čo považujem doteraz za malý zázrak.

Máte takéto situácie podchytené aj z hľadiska poistenia?

Poistenie vylučuje takéto situácie. Teraz hľadáme riešenie, ako poistiť klientov a zabezpečiť im náhradu dovolenky aj v takomto prípade. My sme našim klientom kompenzovali nedobrovoľné ukončenie dovolenky na vlastné náklady a na vlastné náklady sme zorganizovali aj repatriačné lety. Len našu cestovku stáli požiare na Rodose štvrť milióna eur, ktoré nám žiadna poisťovňa nezaplatí.

Ale zvládli ste to.

Aj preto chcem povedať, že som extrémne vďačná za náš tím, pretože v priebehu pár hodín sme počas víkendu zriadili krízový štáb, pre klientov pripravili krízové call centrum a zabezpečili bezpečný návrat všetkých evakuovaných. Bola som hrdá na to, ako sme sa o klientov postarali, hrdá na silný tímový duch, ktorý som cítila. To sú pre mňa podstatné momenty, pre ktoré ma táto práca ešte stále baví.

Aké iné kritické situácie ste v minulosti zažili?

V našom biznise sa bez flexibility fungovať nedá. Už teraz plánujeme kapacity na budúce leto a každý rok nás niečo prekvapí. V roku 2011 to bola arabská jar uprostred zimnej sezóny v Egypte, o štyri roky neskôr teroristické útoky v Tunisku na pláži, v roku 2019 zákaz letov lietadlami Boeing Max, keď sme museli dva mesiace pred charterovou sezónou hľadať nové kapacity. No a o rok neskôr to bola pandémia, ktorá bola najväčšou výzvou pre cestovný ruch. 

Ako vyzerá váš klasický pracovný deň? Trávite veľa času cestovaním?

Skôr by som povedala klasický týždeň. Počas obdobia, keď veľa cestujem, čo je apríl až november, sa snažím byť dva až tri dni v kancelárii a zvyšok na cestách. Keď som v Bratislave, tak sú tie dni veľmi intenzívne a mám pocit, že kolegovia si trochu vydýchnu, keď som znova na cestách. Na cestách som asi tretinu roka.

Presunulo sa uzatváranie biznisu do onlinu alebo stále treba pre kontrolu kvality partnerov cestovať za nimi?

Hoci dnes už riešime viac vecí ako v minulosti online, osobné stretnutia sú veľmi dôležité pre udržiavanie vzťahov s partnermi v destináciách, pre získavanie informácií z terénu, ale hlavne pre overovanie kvality hotelov, ktoré ponúkame.

Vlani sa Saturu podarilo vrátiť s tržbami na predpandemické obdobie. Čo však prekvapilo, bol čistý zisk, ktorý tvoril asi desatinu tržieb. Čomu vďačíte za rentabilitu, ktorá bola vyššia než kedykoľvek predtým?

Podpísalo sa pod to viacero faktorov. Jedným bola znížená ponuka na rok 2022, ktorá odzrkadľovala postupné odznievanie kovidu, ale zároveň aj vojnu na Ukrajine, ktorá na chvíľu paralyzovala chuť po cestovaní. Sezóna sa rozbehla až na poslednú chvíľu, s veľkým hladom po dovolenkách v zahraničí. Menej destinácií znamenalo nižšie náklady, ale vďaka ich naplnenosti aj vyššie výnosy. Druhým momentom bola optimalizácia nákladov počas pandémie a následná automatizácia procesov, investície do webu, do vylepšenie online predaja.

Podpísala sa pod čísla aj redukcia počtu zamestnancov?

Počas pandémie sme zatvorili desať pobočiek, dnes ich máme na Slovensku asi 23. V Bratislave ostali z piatich tri. Išli sme cestou racionalizácie. Kým na call centrách iných cestovných kancelárií pracujú najmä brigádnici, u nás sa na call centrá pripájajú aj predajcovia na pobočkách, ktoré sú menej navštevované klientmi pri pulte. To nám umožňuje optimalizovať náklady a zároveň garantovať kvalitu vybavenia klientov.

Ako fungovala firma počas pandémie? 

Veľmi intenzívne. Na jej začiatku sme museli dostať všetkých klientov zo zahraničia domov a potom sme začali riešiť, ako prežijeme. Keďže pomoc od štátu bola na začiatku neistá, boli sme nútení znižovať náklady, kde sa dalo. No a potom sme sa pustili do hľadania nových príležitostí a tak vznikli produkty ako dovolenka s animátormi na Slovensku či lety do exotiky počas Silvestra a jarných prázdnin. Každý deň sme sledovali mapu bezpečných krajín a podmienky vstupu pre Slovákov. Bola to skúška odolnosti a flexibility. A tímového ducha.

Počas pandémie mnoho firiem inovovalo a investovalo do onlinu. Aj vy?

Najskôr sme investície úplne zastavili. Potom sme sa postupne pustili do nového webu, aby sme zlepšili skúsenosti klienta pri získavaní informácií o krajinách a miestach pobytu. Ďalšou oblasťou je personalizácia online ponuky. Investujeme aj do lojality klientov a pripravujeme podstránku pre verných s extra benefitmi.

Bude sa teda predaj čoraz viac realizovať cez web na úkor pobočiek?

Dnes stále prevažuje predaj v kamenných predajniach alebo u našich partnerov. Online predaj z roka na rok rastie, ale stále sme ďaleko od štyridsaťpercentného podielu onlinu na celkovo predaji, ktorý je bežný v západoeurópskych krajinách.

Eleonóra Fedorová, Satur Travel
Zdroj: archív E. Fedorovej
Eleonóra Fedorová, Satur Travel

Aké iné trendy možno aktuálne badať v cestovnom ruchu?

Prvým a hlavným je flexibilita pri zrušení dovolenky či bezplatná zmena mena a posun v prípade potreby. Ďalším je personalizácia ponuky a zážitku. Ďalej možnosť všetko vybaviť cez mobil – od checkinu v lietadlu, cez checkin v hoteli a možnosť zabookovať si zážitok v hoteli či výlet cez mobil. Priority v rámci investícií sú ľudia a technologický rozvoj.

A čo udržateľnosť cestovného ruchu?

Aj tá začína hrať veľkú rolu pri výbere dovolenky. Wellness sa stal novým trendom. Či sú to pobyty spojené s jogou a zdravým životným štýlom alebo vegánske kútiky v reštauráciách hotelov či ajurvédske pobyty. Kým pred piatimi rokmi na jogu a cvičenia v hoteloch chodilo len pár klientov, dnes máme športových trénerov, ktorí organizujú pilates, jogu či kruhový tréning.

Ako máte vo firme nastavenú organizačnú štruktúru?

Aktuálne máme 150 stálych zamestnancov, pričom počas sezóny sa tento počet zvýši o ďalších 200 vo forme sprievodcov, delegátov a animátorov. Práve pripravujeme novú organizačnú štruktúru, lebo sme nastúpili cestu rastu. Ja mám aktuálne osem priamych podriadených, čo je však príliš veľa, takže hľadám cestu, ako to optimalizovať a posilniť náš tím o kvalitných manažérov.

V Sature pracuje aj vaša sestra. Aká je rodinná spolupráca?

Výborná. My sa totiž dopĺňame – ja riešim obchod a Ľudka právne veci. Vždy, keď je nám ťažko, tak sa podporíme. [Sestrou Eleonóry Fedorovej je Ľudmila Masariková – pozn. TRENDU.]

Kde ako človek z fachu rada dovolenkujete? 

V lete je to Grécko, najradšej na plachetnici. Každý rok objavujeme nové grécke ostrovy. Mám rada Grékov, ich kuchyňu a kultúru, pohostinnosť a filozofické debaty pri káve či pri víne. Počas zimy si s rodinou radi odskočíme do tepla, kde sa surfuje. Máme radi surfistickú atmosféru, moji synovia vlny a aj ja sa snažím postaviť na dosku a prejsť aspoň pár metrov. Naším obľúbeným rodinným miestom je Havaj a keby cesta tam nebola taká dlhá, tak sme tam častejšie.

Máte nejaký cestovateľský zvyk?

Vždy, keď idem na nové miesto, objednávam si na pár hodín sprievodcu. Rada sa dozviem niečo nové z histórie a o živote miestnych. Cestovanie a spoznávanie iných kultúr vedie človeka k väčšej tolerancii. Tak sa snažím vychovávať aj svoje deti. Máme troch synov, dnes už bývame len s najmladším, starší dvaja študujú v zahraničí. Dvakrát ročne chodíme na rodinné dovolenky, kde zdieľame všetko, čo sme medzičasom zažili. Sme športová rodina, v zime lyžujeme a robíme skialpinizmus, v lete bicyklujeme a chodíme na túry. Najlepšie s partiou kamarátov.

Preberú od vás firmu synovia?

Bola by som rada, keby sme mali nástupcov v rodine, ale zatiaľ to skôr vyzerá, že nemajú záujem. Starší synovia študujú v zahraničí biznis, jeden v kombinácii s fyzikou. Uvidíme.

Váš manžel je známy finančník Martin Fedor. Riešite s ním biznisové veci?

Inšpirujeme sa navzájom.  Ak mám vážnejšie pracovné otázky, tak ich zdieľam ako s prvým s ním. Môj muž je inovátor, napríklad sme na jeho odporúčanie skúšali popisy hotelov cez ChatGPT a bola som prekvapená, aký je šikovný.

Eleonóra Fedorová

Vyštudovala fakultu manažmentu na Univerzite Komenského v Bratislave, MBA si urobila na Université Côte d'Azur. V Satur Travel začínala v roku 1997 ako asistentka generálneho riaditeľa, generálnou riaditeľkou je od roku 2005. 

Akými hodnotami a princípmi sa riadite?

Dôležitá je pre mňa rodina, priateľstvá, úprimné vzťahy a pokora v zmysle vety – nezabúdaj odkiaľ si vyšiel. Keď sme pred dvomi rokmi prechádzali nanovo naše firemné hodnoty, až ma prekvapilo, ako si na nich zakladám aj v osobnom živote. Sú to spoľahlivosť, férovosť, ambicióznosť, trendovosť, unikátnosť a radosť.

V cestovnom ruchu ste od 18 rokov, je to náhoda alebo inklinácia?

Od detstva som mala vzťah k cudzím jazykom. Vyrastala som v čase, keď sa otvárali hranice, tak som bola hladná objavovať nové krajiny. Najprv ako sprievodkyňa a neskôr som napríklad študovala cestovný ruch v Nice. 

Ako sa vyvíjala vaša kariéra v otcovej firme Satur? 

V Sature som začínala po vysokej škole ako otcova asistentka a prešla som si všetkými pozíciami od prípravy katalógu lyžovačiek až po riadenie. Keď som prebrala vedenie, mala som 31 rokov. Odvtedy sa snažím o dôveru klientov a verím, že sa mi darí. [Otcom Eleonóry Fedorovej je Dušan Muňko – pozn. TRENDU.]

Čo máte na svojej práci najradšej? 

Jej dynamiku, ako aj to, že každý deň prinesie niečo nové. Mám pred sebou nové výzvy a teším sa z tímu, ktorý sa mi podarilo za posledné roky zostaviť. A hoci to bude znieť ako klišé, aj vďaka ich nasadeniu sme vyšli z pandémie ešte silnejší.

Ďalšie dôležité správy

Réka Világi, CEO, Euromilk/Istermeat
Neprehliadnite

Otec mi do riadenia nezasahuje, hovorí Réka Világi nominovaná na TREND Manažéra roka