Počas pandémie a koronakrízy sa niektoré obchodné reťazce dostali do nemilosti konkurencie. Predajom potravín dokázali prekĺznuť sitom protipandemických opatrení. Aj preto sa krivky tržieb najväčších hráčov na trhu vlani nijako zásadne nemenili a rovnako ako v ostatných rokoch naďalej rástli.

Napriek tomu trh s potravinami a ich predajom v obchodných sieťach zažil viaceré výkyvy, ktoré donútili firmy pristúpiť k zefektívňovaniu hospodárenia a škrtom. Celkovo však možno vlaňajšok v tomto segmente považovať za úspešný, keďže rast tržieb 50 najväčších predajcov potravín v krajine dosiahol až takmer osem percent. Neisté podnikateľské prostredie a množstvo zmien, ktoré obchodníci museli počas roka 2021 uskutočniť viedli k poklesu ich celkového zisku o 8,7 percenta.

Za týmto poklesom možno vidieť nárast cien potravín, ktorý sa začal práve v roku 2021. Drahšie nákupy postupne viedli k znižovaniu dopytu zo strany zákazníkov a k prehodnocovaniu nákupov.

Napriek tomu sa predajcom potravín podarilo vlani zarobiť viac ako 263 miliónov eur, pričom ich tržby sa zvýšili na necelých 8,2 miliardy eur z pôvodných 7,5 miliardy eur v roku 2020.

Najviac sa o tento rast a výsledky postarala štvorica najväčších hráčov na trhu. Jedným z nich je aj spoločnosť Tesco Stores. „Recesia je v najbližšej budúcnosti možná, preto je pre nás dôležité byť efektívny v nákladoch,“ upozorňuje v rozhovore pre TREND generálny riaditeľ spoločnosti Martin Kuruc.

Vlani Tesco zapísalo najvyššie tržby v doterajšom pôsobení na slovenskom trhu. Konkurencia však výraznejšie zvyšuje zisk. Čomu to prisudzujete?

Minulý rok sme dosiahli veľmi povzbudivé výsledky a opäť sme získali podiel na trhu. S istotou sme potvrdili našu silnú pozíciu v oblasti ceny a hodnoty. Robíme všetko pre to, aby sme si túto pozíciu udržali. Výsledky sú však viditeľné aj vo vysokom skóre spokojnosti zákazníkov. Sme v pozícii, kedy môžeme ďalej rozvíjať náš biznis spôsobom, ktorý je pre zákazníkov zaujímavý nielen dnes, ale aj v budúcnosti.

Martin Kuruc
Zdroj: Tesco Stores

Ste spokojný s pozíciou Tesca v slovenskom retailovom segmente?

Zažili sme dva roky, aké nikdy predtým, ale v Tescu sme dokázali promptne reagovať na novú situáciu a ukázali sme zákazníkom, že sa na nás môžu spoľahnúť. Vedia totiž, že v súčasnosti, keď sú rodinné rozpočty pod obrovským tlakom, u nás nakúpia za nízke ceny. Potvrdili sme našu rolu v spoločnosti. Náš potenciál a silu na slovenskom trhu vyjadruje 155 obchodov, medzi nimi nákupné centrá a čerpacie stanice či sieť franšízových predajní Žabka. Okrem toho prinášame online nákupy pre 3,4 milióna obyvateľov Slovenska, finančné služby a poskytujeme aj služby mobilného operátora.

Je vašou ambíciou opäť vrátiť Tesco na čelo trhu?

V prvom rade tu chceme byť pre zákazníkov ako miesto, kde nájdu hodnotu za peniaze, na čom teraz záleží ešte viac než kedykoľvek predtým. Keď im to prinesieme, vieme, že nás odmenia návštevou.

Súčasný vývoj sú pre biznis náročnou skúškou. Čoho sa obávate najviac?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa