Značka Citroën predstavuje svoj prvý elektromobil, ktorý chce vyrábať na Slovensku. Novinka má podľa šéfa skupiny Stellantis Carlosa Tavaresa vyvíjať tlak na konkurenciu z Európy a Číny prostredníctvom cenovo dostupného modelu.
Podľa neho môžu byť sloboda mobility a úspech elektromobility zabezpečené iba vtedy, ak budú elektrické vozidlá dostupné pre široké masy. Prví klienti sa budú môcť dostať k novinke z trnavského závodu, ktorá chce ponúknuť dojazd viac ako tristo kilometrov, už v druhej polovici roka 2024 za približne 23-tisíc eur.
Nový model je podobne ako jeho predchodca určený na bežné mestské a predmestské použitie. Jeho cieľom je najmä ochrániť značku Citroën pred vplyvmi čínskych elektromobilov na tunajších trhoch. Konkurencia však nebude prichádzať len spoza hraníc, ale aj z vlastného dvora.
Značka Peugeot má totiž na trnavských výrobných linkách veľmi úspešný elektromobil e-208 a novinka Citroënu sa mu bude musieť dorovnať, a to podobne ako značke Renault či nemeckým vozidlám od Volkswagenu. Ten plánuje uviesť svoj vlastný elektromobil ID. 2 s cenovkou do 25-tisíc eur už v roku 2025.
„Musíme urobiť niekoľko prelomových rozhodnutí a krokov, aby sme sa vyrovnali dnešnej konkurencii a nová elektrická C3 je toho príkladom,“ tvrdí v rozhovore pre TREND šéf značky Citroën a obchodný riaditeľ a marketingový manažér skupiny Stellantis Thierry Koskas.
Značka je mnoho rokov prítomná na Slovensku a je súčasťou závodu skupiny Stellantis v Trnave. Čo pre Citroën znamenalo, že sa stala súčasťou štvrtej najväčšej automobilovej skupiny?
Už predtým sme boli súčasťou skupiny PSA a prechod pod novú skupinu Stellantis jednoducho znamenal, že už to nebolo o štyroch hlavných značkách, ale o dvanástich. Napriek tomu išlo o skvelý krok, ktorý nám ponúkol najmä priestor na rast a prístup k novým technológiám, predajcom či distribútorom. To nám umožnilo mnohé veci zjednodušovať a takpovediac optimalizovať. Napríklad dnes máme mnoho predajní, ktoré sú viacznačkové a to nám dáva zmysel.
Namiesto toho, aby sme mali jednu značku s veľkou predajnou plochou, môžeme predávať štyri či osem značiek v jednom salóne. Čo je naopak dobré pre zákazníka, je optimalizácia všetkých nákladov na distribúciu vozidla, čo nám umožňuje ponúkať aj lacnejšie autá. V budúcnosti budeme musieť veľa investovať do technológií kvôli elektrifikácii, softvéru, autonómnemu riadeniu, ale fakt, že spoločnosť je väčšia, nám dáva možnosť investovať do všetkých technológií. A to je kľúčové.
Ako vidíte pozíciu Citroënu na európskom trhu s ohľadom na ostatné značky? Nekanibalizujú sa navzájom najmä podobné značky skupiny?
Pozícia Citroënu na európskom trhu je dobrá. Doteraz som bol v čele značky asi pol roka a cítil som, že bude možno potrebné takpovediac upresniť jej pozíciu. Avšak máme za sebou populárnu značku s jasným miestom. To nám dáva možnosť ponúknuť klientom lepší prístup k mobilite. Nejde o lacný prístup, ale populárny a teda dostupnejší. Opierame sa o štyri hodnoty.
Prvým je komfort, ktorý bol vždy veľmi silným prínosom značky. Chceme tiež ponúknuť produkty, ktoré sú jednoduché na používanie a majú zrejmý zákaznícky zážitok. Tretím pilierom je udržateľnosť, pretože prechádzame na elektrickú energiu a spoliehame sa na odvahu značky. To znamená, že sa vždy odvážime navrhnúť aj netradičné koncepty. Pozícia značky na ďalšie obdobie je preto zrejmá.
Vidno to aj v predajoch?
Čo sa týka predajov môžeme dosiahnuť ešte lepšie výsledky ako tie v súčasnosti. Môj osobný cieľ, s ktorým sa snažím pracovať, je, že chceme dosiahnuť päťpercentný podiel na trhu v Európe. Dnes máme vyše štyri percentá. Takže pre značku existuje priestor a má potenciál na rast.
Obzvlášť keď sa pozerám na budúce produkty, vyzerá to veľmi sľubne. A zároveň aj pri elektromobilite budú ľudia stále potrebovať a hľadať svoje obľúbené značky a dostupnú mobilitu, pretože elektrický automobil je, samozrejme, drahší. Perspektíva Citroënu je skvelá.
Čo budú najväčšie výzvy v nadchádzajúcom roku? Aj s ohľadom na konkurenciu, ktorá prichádza z Číny?
Áno, sme na veľmi konkurenčnom trhu s množstvo značiek. Ale keď má značka jasno v tom, čo chce dosiahnuť a priniesť na trh, veľmi to pomáha. Ľudia radi vedia, s čím môžu do budúcna počítať. Pokiaľ ide o čínske značky, ktoré prichádzajú do Európy, nie je žiadna tajnosť, že prichádzajú s výrobnými nákladmi, ktoré sú oveľa nižšie ako to, čo máme k dispozícii my.
Takže musíme urobiť niekoľko prelomových rozhodnutí a krokov, aby sme sa im vyrovnali. Práve nový model e-C3 ako tretia generácia, bude prvým a zrejme jediným európskym elektromobilom s cenovkou pod 25-tisíc eur. Takže už dnes robíme niekoľko prelomov. Ale naďalej bude prevládať veľký súboj o výrobné náklady, pretože Číňania sú v tomto smere veľmi konkurencieschopní.
Čo teda plánujete?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?