„Prvé kroky k založeniu firmy spravili nevedomky moji rodičia. Otec mal problémy s kĺbmi, a tak si vyrobil svoju prvú tinktúru z kostihoja a levandule. Pomohla mu od bolestí, rovnako ako mame aktivátor opálenia na alergiu na slnko,” spomína Albert Bundala.
Cieľ? Aby ich podnikanie uživilo
Prípravky začala skúšať aj rodina či známi a záujem o ne neustále rástol. Práve ich spätná väzba sa stala podnetom pre začiatok podnikania. „Chceli sme ľuďom dať možnosť vyskúšať prípravky, ktoré už nám pomohli pri zdravotných alebo kozmetických problémoch.”
Do podnikania sa Bundalovci púšťali s vlastnou ambicióznou víziou. Chceli, aby ich rodinný biznis uživil. Tak ako mnoho podnikateľov pred nimi, ani oni nemali na začiatku úplne presný plán.
„Úprimne, najprv sme vôbec nevedeli, kde začať. Hlavnou vecou bolo pre nás certifikovať naše výrobky, aby sme ich mohli predávať,” spomína Albert Bundala.
Okrem toho prirodzene potrebovali nájsť či vybudovať kanály, ktorými sa ich prípravky dostanú k zákazníkom. „Vedeli sme, že budeme potrebovať e-shop či partnerské obchody, ktoré budú našu kozmetiku predávať.“
Vlastný e-shop - veľký krok vpred
Výhodou dnešných dní je, že online obchod si dokážete otvoriť takmer okamžite a v podstate za pár eur mesačne. „Potrebovali sme hlavne začať. A keď je pre človeka dôležité otestovať svoj nápad alebo rýchlo naštartovať podnikanie, ideálny je napríklad Shoptet, pre ktorý sme sa rozhodli aj my,“ hovorí Albert.
Stavili tak na regionálnu platformu, ktorá ponúka možnosť založiť si e-shop jednoducho, rýchlo komukoľvek aj bez IT vzdelania. „Shoptet má mnoho výhod, ale za mňa k najzásadnejším patrí určite administrácia, z nášho pohľadu je veľmi prehľadná a ľahko ovládatelná,” vysvetľuje Albert Bundala.
V rýchlom rozbehu a rozvoji e-shopu Zdraviezkopanic.sk Bundalovcom pomohol aj fakt, že sa v prípade otázok súvisiacich s e-shopom mali na koho obrátiť.
„Vždy, keď sme potrebovali rýchlo zistiť, ako niečo funguje, alebo sme chceli spraviť nejaké vizuálne úpravy, stačilo zavolať do Shoptetu a problém bol vyriešený.“
Po pomalšom rozbehu rýchly spád
„Verili sme, že sa nám podarí podnikanie vybudovať a išli sme si za tým. Na začiatku bol síce možno rozbeh pomalý, no nabralo to rýchly spád,“ spomína Albert. Okrem príbehu a kvality podľa Alberta Bundalu pomohli firme najmä investície do marketingu.
„Vďaka tomu a vývoju nových produktov začali prichádzať ďalší a ďalší zákazníci. A obľúbili si aj prípravky, ktoré sú s nami od úplného začiatku.“
Príkladom je ich prvý kozmetický prípravok - Kopaničiarska žehlička na vrásky, ktorá je dodnes ich najpredávanejším produktom.
Počet zamestnancov aj výrobkov stúpa
Dnes pre Panakeiu pracuje nielen rodina Bundalovcov, ale aj brigádnici. Dokopy je ich už deväť. V portfóliu zároveň pribúdajú neustále rôzne novinky.
Tinktúry tvorí prevažne otec Alberta Bundalu, Patrik, mama Erika sa venuje výrobe prírodnej kozmetiky. A zatiaľ čo kedysi pre ne podľa ich receptúry tvorili prípravky zazmluvnené firmy, dnes už si vystačia sami, a navyše majú aj vlastné laboratórium.
„Na začiatku sme dávali skôr na intuíciu, následne sme začali sledovať aj impulzy od zákazníkov. Stále však máme v portfóliu medzery, ktoré sa snažíme vyplniť, pracujeme napríklad na SPF opaľovacom kréme,“ prezrádza Albert.
Najpredávanejšia je u nich aktuálne kozmetika – pleťové séra, krémy či balzamy a počas teplých mesiacov aj aktivátory opálenia. O obľúbenosti výrobkov tejto rodinnej firmy svedčí aj vyše 1300 pozitívnych recenzií na najznámejšom porovnávacom portáli.
Vďaka veľkému záujmu v online svete si navyše niektoré kozmetické prípravky Panakeia možno kúpiť aj v jednej z najväčších sieti drogérií. „Je to pre nás veľký krok vpred,“ hodnotí Albert.
Každá skúsenosť prináša niečo pozitívne
A aké rady má Albert Bundala pre ľudí, ktorí uvažujú nad vlastným podnikaním? „Choďte do toho. Ak máte víziu a cieľ, nasledujte ich. Robiť to, čo chcete a čo vás skutočne baví je na nezaplatenie.”
Oplatí sa tiež staviť na kvalitných partnerov, akým bol v prípade Panakeia Shoptet. Vďaka nemu netreba investovať tisíce eur a množstvo času do vlastného e-shopu, a svoju pozornosť môžete venovať najmä rozvoju samotného biznisu.
„A aj keď sa niečo nepodarí, hľadajte vo všetkom zlom to dobré. Každá zlá skúsenosť vás môže niečo naučiť a posunúť vpred,“ uzatvára Albert Bundala.