V koronaroku 2020 skončili v pluse. Zaviedli množstvo inovácií, vytvorili vlastnú rozvozovú platformu a hovoria, že koronakríza ich posunula o tri-štyri roky vpred. Otvorili niekoľko nových prevádzok a o niekoľko mesiacov rozbiehajú ďalšie v Dubaji a Abu Dabí. TREND sa rozprával s Jozefom Bardíkom a Jozefom Kuzmom, majiteľmi Regal Burgeru.
- V rozhovore sa dočítate
- Aké výhody má pre prevádzku, keď je súčasťou siete
- S ktorými nákupnými centrami je komunikácia dobrá alebo zlá
- Akú radosť im priniesla pomoc od štátu v Rakúsku
- Či v prevádzkach Regal Burger zvyšovali ceny
- Čo očakávajú od svojej expanzie do Emirátov
- Z ktorých krajín dokážu odpozerať perspektívne gastro koncepty
- Aký náročný je slovenský trh a slovenský zákazník
- Ako treba myslieť, aby biznis nezničila kríza
Mnohí si dlho mysleli, že podnikanie v gastre je ľahké a že sa oplatí. A potom prišla korona a odvšadiaľ počúvame príbehy majiteľov gastroprevádzok, ako ich podniky krachujú. A Regal Burger otvára a expanduje. Ako to?
J. Bardík: Nie je to o tom, že sme začali rásť a expandovať zrazu. Posledných päť rokov rastieme ročne približne na dvojnásobok. Spočiatku to veľmi nebolo vidno, nárast z dvoch prevádzok na štyri si všimne málokto. Teraz, keď je prevádzok už takmer tridsať a s rastom rátame ďalej, sme viac na očiach.
Pocítil vôbec Regal Burger finančné ťažkosti v súvislosti s koronakrízou?
J. Bardík: Samozrejme. Toto obdobie nie je ľahké ani pre nás. Výhodou ale je, že vieme aj našich franšízantov podporiť úplne inak, ako keď ide o samostatné prevádzky. Keď prišli v marci prvé obmedzenia, siedmi z nášho interného teamu sme sa spojili cez Zoom a snažili sme sa riešiť situáciu, ktorá nastala. Každý mal iný pohľad. Môj bol ekonomicko-právny, Dodo Kuzma pomohol s návrhmi ohľadom prevádzok a hygieny. Chcelo to niekoľko desiatok hodín telefonátov, aby sme sa nachystali na to, čo ideme robiť.
Neostali sme stagnovať, živo sme vnímali každú minútu karonakrízy, ktorá prichádzala. Nečakali sme, čo korona prinesie, ale snažili sme sa aktuálne dáta vyhodnocovať v reálnom čase a predpokladať, čo sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane. A byť v predstihu pred ostatnými. A v podstate sa teraz ukázalo, že sa nám to podarilo.
J. Kuzma: A toto je podstatný rozdiel medzi tým, čo dokáže sieť, ktorá má 25 prevádzok. Naši franšízanti majú podporu centrály. Keď niekto vlastní jednu prevádzku niekde na dedine, má problém už si len ustriehnuť opatrenia a vytvoriť si podmienky na to, aby všetky pravidlá na nové fungovanie spĺňal.
J. Bardík: Keby mal ten franšízant samostatnú prevádzku, od nikoho by podporu nedostal. Pomoc od nás prišla nielen v kritickom momente, v marci, ale prichádza aj stále do dnešného dňa – od informovania, cez vyjednávanie s prenajímateľmi až po podporu s rozbehom nových konceptov. Reagujeme na to, čo sa okolo nás deje.
Heineken prepúšťa. Čo čaká Slovensko?
Viacerí tvrdia, že na situáciu reagovali a reagujú. Akým spôsobom ste boli finančne pripravení?
J. Bardík: Výpadok tržieb bol. Aj napriek tomu, že za rok 2020 sme ako centrála v pluse, pandemickú krízu budeme nejaký čas dobiehať, pretože časť výpadkov sme museli pokryť pôžičkami a obaja spolumajitelia sme vkladali do biznisu vlastné zdroje. Pomohlo nám aj to, že ešte v apríli sme podali žiadosť do SZRB a Eximbanky, ktoré nám poskytli covidové finančné záruky. Už v lete nám od Eximbanky prišlo pol milióna eur. Tie nám umožnili nezastaviť sa. Z tohto hľadiska splnila štátna podpora presne ten účel, ktorý splniť mala.
Podporu od štátu ste teda dostali v takejto podobe.
Áno. Jedinou nevýhodou je to, že ju budeme musieť vrátiť. Podpora nie je nevratná a jej splatnosť spomalí náš rast v ďalších rokoch.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?