Thajskú obdobu Red Bullu Krating daeng, čo po thajsky znamená červený býk, vynašiel v 70. rokoch thajský biznismen a jeden z najbohatších Thajčanov Čaleo Júvitja, ktorý zomrel v roku 2012 vo veku 89 rokov.

Partnerstvo s rakúskym obchodníkom uzavrel v roku 1984. Spoločne upravili chuť pôvodného nápoja, do loga umiestnili dvoch červených býkov a pod značkou Red Bull ho začali v modrobielych plechovkách dodávať na európske a americké trhy.

60 miliárd plechoviek

Č. Júvitja vlastnil 49 percent Red Bullu, rovnako ako D. Mateschitz. Zostávajúce dve percentá firmy patria synovi thajského biznismena, firmu však vedie D. Mateschitz. Hlavné sídlo má Red Bull v rakúskom meste Fuschl am See, ktoré leží neďaleko Salzburgu.

So sloganom „Red Bull vám dáva krídla“ v rôznych jazykových ekvivalentoch je energetický nápoj k dispozícii v 171 krajinách a po celom svete sa doteraz skonzumovalo cez 62 miliárd plechoviek Red Bullu.

V prvom roku existencie sa predalo niekoľko miliónov kusov, prvú miliardu presiahol predaj v roku 1994. Len za minulý rok to bolo šesť miliárd. Tržby sa v minulom roku zvýšili o necelé dve percentá na 6,43 miliardy dolárov. Ku koncu minulého roka Red Bull zamestnával takmer 12-tisíc ľudí.

Nápoj je druhoradý

D. Mateschitz sa narodil v Rakúsku v rodine chorvátskeho pôvodu. Po štúdiu na Viedenskej ekonomickej a obchodnej univerzite nastúpil do marketingu do spoločnosti Unilever, neskôr prešiel do Blendaxu. V súčasnosti je podľa časopisu Forbes 86. najbohatším človekom planéty s odhadovaným majetkom 13,4 miliardy dolárov.

„Red Bull je mediálna firma, ktorá takisto predáva energetický nápoj,“ zhŕňa súčasnú filozofiu firmy jej zakladateľ. Keď sa hovorí o Red Bulle, nejde totiž už len o predané nápoje, meno Red Bull je hlavne „vidieť“, niekedy však vzbudzuje aj kontroverzie.

Red Bull vlastní alebo sponzoruje športové tímy. Má tiež vlastnú stajňu „efjednotiek“ alebo cestných motocyklov a meno firmy je spájané s viacerými ďalšími športmi. Asi najviac značku preslávil rakúsky vyznávač extrémnych športov a parašutista Felix Baumgartner, ktorý v roku 2012 ako prvý človek na svete prekonal pri voľnom páde rýchlosť zvuku.

Red Bull predáva najprv značku. Až potom plechovky

Felix Baumgartner Zdroj: SITA / AP

Odseknutá býčia hlava

Nie vždy sú peniaze od Red Bullu v športe vítané. V roku 2005 Red Bull kúpil futbalový klub zo Salzburgu a nové vedenie klubu sa zrieklo historického odkazu tradičného oddielu Austrie Salzburg, zmenilo klubové logo a tiež tradičné fialovo-biele klubové farby na červeno-biele. Časť fanúšikov sa od klubu odvrhla a založili si svoj nový vlastný klub, ktorý hrá nižšie súťaže.

Niečo podobné sa teraz rieši v Nemecku, kde Red Bull vstúpil do futbalu v Lipsku. V roku 2009 tu vznikol s podporou Red Bullu klub RB Lipsko, ktorý sa stal štvrtým futbalovým klubom vlastneným Red Bullom.

Kým medzi fanúšikmi v Lipsku panuje z doterajšieho priebehu prvej sezóny v Bundeslige nadšenie, klub je na druhom mieste za slávnym Bayern Mníchov. Ostatní priaznivci nováčika príliš v láske nemajú a dávajú to niekedy prehnane, až násilne najavo. Fanúšikovia Dynamo Drážďany napríklad vlani pri pohárovom zápase s Lipskom vhodili na ihrisko odseknutú býčiu hlavu.

Podľa kritikov ide totiž o umelo vytvorený klub bez histórie a okrem toho jeho majiteľ, spoločnosť Red Bull, dokázal vďaka vlastníckej štruktúre šikovne obísť pravidlá Bundesligy týkajúce sa vlastníctva futbalových klubov. Vedenie klubu sa však bráni tým, že kupuje a podporuje mladých hráčov, ktorých nepreplácajú ako v iných kluboch.