Počas pandémie a koronakrízy sa niektoré obchodné reťazce dostali do nemilosti konkurencie, keďže tie s potravinami prekĺzli sitom lockdownových opatrení. Aj preto sa krivky tržieb najväčších hráčov na trhu nijako zásadne neprepadli a rovnako ako v ostatných rokoch naďalej rástli.
Napriek tomu trh s potravinami a ich predajom v obchodných sieťach zažil viaceré výkyvy, ktoré donútili firmy pristúpiť k zefektívňovaniu hospodárenia a škrtom.
Vyššie tržby, nižší zisk
Celkovo však možno vlaňajšok v tomto segmente považovať za úspešný, keďže rast tržieb 50 najväčších predajcov potravín v krajine dosiahol až takmer osem percent. Neisté podnikateľské prostredie a množstvo zmien, ktoré obchodníci museli počas roka 2021 uskutočniť však viedli k poklesu ich celkového zisku o 8,7 percenta.
V mnohom za týmto poklesom možno vidieť nárast cien potravín, ktorý začal práve v roku 2021. Drahšie nákupy postupne viedli k znižovaniu dopytu zákazníkov, prehodnocovaniu spotreby a možno odhadovať, že ešte výrazne sa to prejaví na hospodárskych výsledkoch firiem v tomto roku.
Napriek tomu sa predajcom potravín podarilo vlani zarobiť viac ako 263 miliónov eur, pričom ich tržby sa zvýšili na necelých 8,2 miliardy eur z pôvodných 7,5 miliardy eur v roku 2020.
Najviac sa o tento rast a výsledky postarala štvorica najväčších hráčov na trhu, z ktorých tri spoločnosti opäť poľahky prekonali hranicu 1,2 miliardy eur v tržbách a viac ako 80 miliónov eur v čistých ziskoch.
Výrazný rast zisku
Lídrom trhu aj po minulom roku zostáva spoločnosť Lidl Slovenská republika, ktorá ako jediná prekonáva hranicu 1,5 miliardy eur. V roku 2021 utŕžila viac ako 1,65 miliardy eur a medziročne tak zvýšila tržby až o necelých 10 percent. Výrazne lepšie sa Lidlu darilo aj v ziskoch. Spoločnosť zarobila vlani viac ako 147 miliónov eur, čo bolo oproti roku 2020 až o 16,6 percenta viac.
Lidl vstúpil na slovenský trh ešte v roku 2004 so 14 predajňami a dodnes ich navýšil na 155 vo viac ako deväťdesiatich mestách. Spoločnosť pravidelne investuje a rozširuje aj svoje tri logistické centrá v krajine.
Firma aj vlani zvyšovala ohodnotenie svojich zamestnancov. Ročne zvýšil diskont svoje mzdové náklady o viac než 8 miliónov eur, vďaka čomu dostali zamestnanci predajní plat v priemere o osem percent vyšší ako donedávna.
V Lidli zároveň platí, že plat každého zamestnanca je v aktuálnom roku vyšší než v predošlých dvanástich mesiacoch. Lidl Slovenská republika zaplatil v obchodnom roku 2020 (marec 2020 – február 2021) do štátneho rozpočtu korporátnu daň vo výške takmer 26-miliónov eur.
Tesco dobieha minulé roky
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?