Na oddelení Research and Development (R&D) pracuje na pozícii Application Developer a Product Owner aj talentovaná Veronika Hudzíková, ktorá so svojím tímom vytvára produkty – aplikácie pre lokálny trh.
Zaoberajú sa predovšetkým vývojom Minimum Valuable Products, ktoré aj v rámci CSR ponúkajú verejnosti. Realizujú sa predovšetkým v oblasti zdravotníctva, vzdelávania či dátovej analytiky.
ZVEDAVO spája zážitkové spoznávanie prírody v rozšírenej realite
Koncom novembra 2021 Veronika so svojím tímom predstavila verejnosti v košickom lesoparku najnovšiu aplikáciu ZVEDAVO. Tá využíva augmented reality (AR, pozn. red. rozšírená realita) a pomáha deťom pri získavaní nových vedomostí hravou a atraktívnou formou. Edukatívna aplikácia v sebe spája chuť učiť sa, spoznávať prírodu a objavovať nové možnosti digitálnych technológií. „Dôvodom vzniku tejto aplikácie bola predovšetkým pandémia a lockdowny, ktoré nás uväznili v našich domovoch. Počas nich sa nám potvrdilo, že deti svoj čas čoraz viac trávia so smartfónom či tabletom v ruke. Ak ich aj rodičia vytiahnu do prírody, prechádzka býva pre deti nudná a neinteraktívna. Práve táto aplikácia má za úlohu to zmeniť,“ vysvetľuje Veronika Hudzíková.
Aplikácia ZVEDAVO používa rozšírenú realitu, prostredníctvom ktorej môžu deti vidieť zvieratá, ktoré sú v prírode plaché a je veľmi vzácne ich vidieť. „Aplikácia pritom nemusí byť zapnutá, ak sa dieťa priblíži k určitej pozícii podľa GPS lokácie, telefón vibrovaním upozorní užívateľa na blízkosť zvieraťa. Po zapnutí aplikácie a kamery sa mu vygeneruje veľmi detailný 3D model zvieraťa, ktorý je sprevádzaný zvukmi,“ dodáva Hudzíková.
Aplikácia je navrhnutá tak, aby bolo jej používanie čo najjednoduchšie. Objavovanie zvierat ponúka pomocou AR módu, čo znamená, že sa automaticky zapne kamera, zobrazí sa model zvieraťa a používateľ si ho môže uložiť, čím si v appke vytvára databázu objavených zvierat. Prostredníctvom získavania rôznych ocenení za správne odpovede a objavené zvieratá aplikácia podporuje zvedavosť a túžbu po objavovaní ďalších zaujímavostí zo sveta zvieracej ríše.
Všetky informácie zostávajú v aplikácii aj po ukončení objavovania. „Aplikácia ZVEDAVO môže mladým študentom slúžiť aj ako výučbový proces, prípadne ako materiál na vypracovanie školských zadaní,“ dodáva. Aplikácia ZVEDAVO je tiež vybavená sadou vedomostných kvízov, ktoré hravo preveria nadobudnuté vedomosti používateľa.
Aplikácia momentálne funguje len v košickom lesoparku, no jej tvorcovia sa chcú v blízkej budúcnosti zamerať aj na iné oblasti v rámci Slovenska.
Virtuálna realita pomáha pri diagnostike a terapii ľudí s poruchami mentálneho zdravia
Okrem vzdelávacej aplikácie Zvedavo Veronika a jej tím predstavili aj projekt Cognity Care, ktorý je prínosom v oblasti liečby duševného zdravia.„Virtuálna realita a zdravotníctvo je nevyčerpateľná studnica nápadov. Prostredníctvom nášho projektu Cognity Care sme sa rozhodli pomáhať ľuďom s poruchami duševného zdravia. Pacientov na psychiatrických oddeleniach stále pribúda. Na diagnostikovanie ochorenia a rovnako na liečbu sa používajú zastarané metódy. Ide o papierové testy, ktoré pacientov ešte viac stresujú a vyvádzajú z miery. Rozhodli sme sa vytvoriť virtuálnu realitu, teda systém, ktorý je koncipovaný ako hra, pričom si pacienti neuvedomujú, že sú testovaní,“ vysvetľuje Veronika. Psychiater tak dokáže sledovať reakcie pacienta a na základe toho ho diagnostikovať. Pomocou virtuálnej reality prebieha aj terapia aj samotná liečba.
Cieľom Cognity Care bolo primárne využitím virtuálnej reality vytvoriť tréning kognitívnych funkcií. Zároveň však dokáže podporiť aj diagnostickú časť. Na vývoji tohto produktu tím spolupracoval s klinickým psychológom Richardom Bodnárom, ktorý pracuje na psychiatrickom oddelení v trebišovskej nemocnici. „V rámci svojej práce začal s podobným výskumom, v ktorom išlo o to, ako pacienti reagujú na rôzne prostredia, ktoré im púšťal v rámci terapie. Rozhodli sme sa posunúť to o level vyššie a vytvorili sme softvér, ktorý obsahuje niekoľko prostredí. Pacient vďaka nim trénuje svoje kognitívne funkcie,“ dodáva.
Cognity Care vás prenesie na pláž či do lesa
V rámci produktu vytvoril tím vývojárov zatiaľ dve prostredia. Jedným je les, v ktorom pacient vykonáva a plní rôzne úlohy. Na základe ich plnenia môže terapeut vidieť, či sa prejavujú nejaké poruchy správania alebo diagnózy. Pacient z takého „testovania“ nie je vystresovaný a dostáva veľa pozitívnych vnemov, ktoré na neho vplývajú. Druhé prostredie je situované na pláž a na pacienta má pôsobiť skôr relaxačne. Vďaka najnovším headsetom sa môže napríklad hrať s pieskom a počúvať zvuky vĺn.
S pomocou pána doktora Richarda Bodnára testovali túto aplikáciu priamo s pacientami, od ktorých získali aj spätnú väzbu a vytvorili aj klinickú štúdiu, ktorá dokazuje, že pacienti, ktorí vyskúšali prostredia vo virtuálnej realite, sú lepší v exekutívnych funkciách. „U pacientov sme po vyskúšaní Cognity Care pozorovali aj zvýšenú socializáciu na oddelení. Tento projekt je zatiaľ len pilotnou verziou. To, čo sme navrhli, je akoby jeden deň terapie pacienta. Chceme ju však rozšíriť. Aj napriek neľahkým úlohám môžu mať pacienti z dlhodobého hľadiska oveľa lepšie výsledky,“ vysvetľuje Veronika Hudzíková.
V blízkej budúcnosti Veronika spolu so svojim tímom plánuje pokračovať vo vývoji nových produktov, ktoré budú využívať nové technológie, ako rozšírenú, tak aj virtuálnu realitu. „Nerada by som prezradila viac, keďže budujeme nové spolupráce s novými partnermi. Taktiež plánujeme pokračovať na rozšírení Cognity Care a uplatnení aj mimo psychiatrického oddelenia,“ dodáva.
Veronika Hudzíková si vo svojom mladom veku pripísala už niekoľko úspechov v IT oblasti. V roku 2017 vyhrala so svojím projektom Hackathon, ktorý odštartoval jej kariéru vo vývoji produktov. V roku 2021 sa dostala do rebríčka magazínu Forbes Slovensko 30 pod 30. So svojím tímom predstavili tento rok dva produkty, ktoré pomáhajú ich používateľom a svojím nápadom a spracovaním konkurujú svetovo používaným aplikáciám v rôznych oblastiach.