Digitalizácia Slovenska stagnuje. Ukazuje to napríklad DESI index za rok 2022, v ktorom Slovensko opäť zostúpilo o priečku nižšie a momentálne sa nachádza na 23. priečke z 27 krajín. Ako problematické sa už dlho javí aj fungovanie štátnej akciovky Slovensko IT, ktorá navyše nedávno prišla o svojho šéfa.

Občanov čaká migrácia na nové občianske preukazy a celý IT sektor s napätím čaká, či vláda príde s konkrétnymi riešeniami v súvislosti s energetickou krízou. O aktuálnych témach sa TREND rozprával s Emilom Fitošom, prezidentom IT Asociácie Slovenska (ITAS).

Ako hodnotíte postup Slovenska v oblasti digitálnej transformácie štátu?

Digitálna transformácia štátu sa ocitla v Národnej koncepcii informatizácie verejnej správy aj so záväzkom, že bude vypracovaný dokument, ktorý by sa mal stať stratégiou pre digitálnu transformáciu.

Do dnešného dňa sa nám nepodarilo primäť ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI), aby takúto súťaž pripravilo a vypísalo. Napriek tomu, že od nás dostali množstvo podkladov, s ktorými je možné pracovať, a z ktorých sa dá vyťažiť zadanie pre digitálnu transformáciu verejnej správy.

Nie je to zákazka, ktorú naháňame pre niektorú z IT firiem. Súhlasíme s tým, aby to bola medzinárodná súťaž, ktorá osloví čo najväčší počet záujemcov. Boli by sme radi, keby prišiel niekto, kto má s takýmito aktivitami pre verejnú správu skúsenosti. Sme však zaseknutí. A to napriek tomu, že digitálna transformácia sa už ako pojem začala používať v Pláne obnovy a odolnosti.

Dátové centrum - Ilustračný obrázok
Neprehliadnite

Dátové centrá bijú na poplach. Kto nechce stratiť dáta na serveroch, priplatí si za elektrinu

Zefektívnenie verejnej správy by malo ušetriť 80 miliónov eur a zrušiť približne 3800 pracovných miest.

Je veľkou otázkou, či sa to podarí, lebo jedna vec je implementovať informačný systém a druhá vec je urobiť všetky opatrenia, ktoré k úsporám naozaj povedú. V prípade, že by to malo viesť k reálnym materiálnym úsporám, náklady by mali prestať figurovať v rozpočtových kapitolách daných rezortov.

Dá sa očakávať, že ak bude dodržané to, čo bolo sľúbené, tak 3800 ľudí si bude hľadať uplatnenie na trhu práce. Nie je to závratné číslo. Je otázka, ako budú schopní adaptovať sa na trhu práce a osvojiť si také schopnosti a zručnosti, aby boli žiadaní. Je obrovský nedostatok pracovníkov v rôznych odvetviach. Určite to však pri niektorých nepôjde bez dodatočného preškolenia.

Štát je rizikový zákazník

Ako s odstupom času hodnotíte prácu štátnej firmy Slovensko IT?

Domnievam, sa, že z myšlienky vzniku Slovensko IT (SKIT) by sa dali vyvodiť nejaké poučenia, a to tak pre SKIT na jednej strane, ako aj pre MIRRI na strane druhej. Na strane MIRRI to muselo byť poučenie, že vôbec nie je jednoduché byť majiteľom firmy, starať sa o to, aby prosperovala, aby nebola v strate, dokázala pôsobiť na trhu či nevyrábala problémy pre svojho majiteľa.

Je potrebné udržať firmu životaschopnú. Je otázkou, či štát, ktorý nerozmýšľa len podnikateľsky, ale premieta do svojho rozmýšľania aj politické preferencie, je vhodným majiteľom takejto firmy. Keď majiteľ vidí, že sa firme nedarí, dokáže ju zachrániť rôznymi opatreniami.

Je ale otázkou, odkiaľ štát berie podnikateľské skúsenosti a či ich vôbec má. Pre SKIT, ktorí do toho išli s vervou a s nadšením, počnúc konateľmi, až po ľudí, ktorí tam prišli, mohlo byť veľkým poučením a možno až rozčarovaním, keď zistili, akým zákazníkom je štát.

O tom, že štát nie je dobrý zákazník sa hovorí už dlho. V čom sú najväčšie problémy?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa