Pravidlá nakupovania sa zmenili. Viete, čo si už obchodníci nemôžu dovoliť?
Od prvého júla už zákazníci nebudú tovar reklamovať. Čaká ich nový postup
1/10 Zákazník môže od zmluvy uzavretej s podomovým predajcom odstúpiť do
Nový zákon predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu z pôvodných 14 na 30 dní. Platí to pri zmluvách, ktoré spotrebiteľ uzavrel v rámci nevyžiadanej návštevy obchodníka, teda počas podomového predaja. Týkať sa to bude aj zmlúv uzavretých na organizovaných predajných akciách.
2/10 Pri zľavách a výpredajoch má zákazník nárok poznať:
Nový zákon obchodníkom ukladá povinnosť v každom oznámení o znížení ceny tovaru uviesť jeho predchádzajúcu cenu. Ide o najnižšiu cenu, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období nie kratšom ako 30 dní pred znížením ceny tovaru, respektíve od začiatku predaja tovaru alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny.
3/10 Nové pravidlá o uvádzaní cien sa týkajú:
Pravidlo uvádzania najnižšej ceny tovaru pri oznámení o znížení ceny sa bude vzťahovať tak na kamenné predajne, ako aj na e-shopy. Od uvedenej povinnosti sú oslobodení obchodníci v prípade tovarov, ktoré rýchlo podliehajú skaze či vernostných programov a zľavových kariet.
4/10 Pravdivosť spotrebiteľských recenzií si spotrebiteľ bude môcť overiť u:
Nová právna úprava ukladá obchodníkom povinnosť transparentne informovať spotrebiteľov o autenticite recenzií. V praxi to podľa odborníkov z advokátskej kancelárie Havel and partners znamená, že obchodník zobrazujúci recenzie, musí uviesť, ako zabezpečuje, že skutočne pochádzajú od spotrebiteľov. Zákazníci tak majú pri nakupovaní získať väčšiu istotu.
5/10 Spotrebitelia si budú môcť tovar na online trhoviskách vyhľadať transparentnejšie:
Prevádzkovatelia online trhovísk, teda platforiem alebo aplikácií, prostredníctvom ktorých ponúkajú tovary a služby iní obchodníci, musia uviesť parametre, ktoré určujú poradie produktov vo vyhľadávaní. Zákazníkom to má zabezpečiť väčšiu transparentnosť pri vyhľadávaní tovarov a obmedziť klamlivé praktiky niektorých obchodníkov.
6/10 Proces reklamácie nahradí:
Podľa novej právnej úpravy už spotrebiteľ nebude chyby či nedostatky reklamovať. Reklamáciu má nahradiť takzvané vytknutie vady u obchodníka. Záručná lehota pri kúpe novej veci je dvojročná, no kupujúci je povinný vadu vytknúť do dvoch mesiacov od jej zistenia.
7/10 Obchodník môže podľa nového zákona odmietnuť zodpovednosť za chyby na základe:
Novou právnou úpravou dochádza k zjednodušeniu postupov obchodníka pri odmietnutí zodpovednosti za vady. „Kým doteraz mohol predávajúci reklamáciu uplatnenú do dvanástich mesiacov od kúpy zamietnuť len na základe odborného vyjadrenia, po novom môže obchodník odmietnuť zodpovednosť za vady už na základe vlastného posúdenia, bez ohľadu na to, kedy po kúpe zákazník vadu vytkol,“ vysvetľuje za Spoločnosť ochrany spotrebiteľov Petra Čakovská. Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, stačí, že dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu.
8/10 Zákazník sa môže pri odmietnutí zodpovednosti za vady brániť prostredníctvom:
Petra Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov vysvetľuje, že sa kupujúci voči odmietnutiu zodpovednosti za vady môže brániť. Využiť má na to znalecký posudok alebo odborné stanovisko, ktoré vydá akreditovaná osoba, autorizovaná osoba alebo notifikovaná osoba. Ak takto zabezpečeným dôkazom kupujúci preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže ju vytknúť opakovane a predávajúci už zodpovednosť za chybu odmietnuť nemôže a je povinný nahradiť náklady spotrebiteľa spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom
9/10 Zákazník pri vytknutí chyby môže od obchodníka žiadať:
Pre spotrebiteľov je dôležité mať na pamäti, že podľa nových pravidiel má kupujúci pri vytknutí vady právo vybrať si medzi výmenou alebo opravou veci. Kupujúci si však nemôže zvoliť spôsob, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady. Do úvahy sa v tomto prípade berú okolnosti ako napríklad hodnota, ktorú mala vec bez vady.
10/10 Spotrebiteľ má nárok na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo na odstúpenie od kúpnej zmluvy:
Spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, ak: • predávajúci vec neopravil ani nevymenil, • odmietol chybu odstrániť, • vec má rovnakú chybu napriek jej oprave alebo výmene, • chyba je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že chybu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce!
Zdroj: shutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Len tak ďalej!
Zdroj: shutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Gratulujeme!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.