Doručovať zásielky rýchlejšie, efektívnejšie a udržateľnejšie nie je žiadna vzdialená vízia, ale aktuálny trend, na ktorý naskočili mnohé logistické firmy, aby posilnili svoju konkurencieschopnosť na trhu. Profitovať by z toho mal zákazník. Ten chce mať tovar doručený do pár hodín od objednania, ideálne s čo najmenšou ekologickou stopou a bez zbytočných starostí.
Zelená logistika a udržateľnosť procesov sú v poslednom čase čoraz dôležitejšie. Aké výzvy prináša nový prístup k doručovaniu do praxe, prezrádza v rozhovore pre TREND generálny riaditeľ technologicko-logistickej spoločnosti DODO pre Českú republiku a Slovensko Ivo Velíšek.
- V rozhovore sa dozviete:
- Čo zahŕňa kvalitné doručenie zásielky kuriérom
- V čom je problém, ak e-shop dodá zásielku neskoro či nekvalitne
- Ako je to s automatizáciou procesov v logistických službách
- V ktorých sektoroch vidieť vzostup nákupu online tovarov a kde zaznamenali útlm
Aká je aktuálna situácia na trhu v segmente online nákupov v e-shopoch a pri doručovaní zásielok klientom?
Rok 2022 bol prvým rokom po veľmi dlhom čase, v ktorom sme zaznamenali mierny medziročný pokles internetových nákupov o 13 percent. Treba však podotknúť, že v pandemických rokoch 2021 rástli nákupy z e-shopov o 19 percent a rok predtým o 29 percent.
Pandémia oblasti elektronického obchodovania, paradoxne, pomohla. Výrazne narástol objem internetových nákupov a zároveň sa výrazne zmenila skladba nakupovaných produktov. To, čo vidíme do ďalších mesiacov, je mierne spomalenie rastu, ale trh stojí na solídnych základoch a ľudia sú na online nakupovanie zvyknutí. Je zrejmé, že digitalizácia maloobchodu bude v nadchádzajúcich rokoch pokračovať, čo prinesie potenciál rastu pre doručovacie služby.
Takže situácia by sa mala vyvíjať dobrým smerom. Ktoré faktory budú na to najviac vplývať, či už pozitívne alebo negatívne?
Trh e-commerce ovplyvňujú rôzne externé faktory. V prvom rade bude záležať na kúpnej sile obyvateľov. Hoci obavy spotrebiteľov a neistota spojená s rastom cien energií a infláciou stále pretrvávajú, predpokladáme mierne zlepšenie na trhu. Týka sa to aj rastu počtu užívateľov týchto služieb, zhruba na úrovni 12 percent. Všetko bude závisieť od celkového vývoja ekonomiky. Práve neistota a nepredvídateľnosť bude trendom, ktorý môžeme očakávať aj v ďalších mesiacoch.
Nemálo logistických firiem má však stále veľké rezervy v kvalite dodávok. V čom vidíte najväčší problém? Majú nekvalitné údaje, málo ekologickú prepravu alebo je v tom niečo iné?
Myslíme si, že kvalitné doručenie zásielky kuriérskou službou je úplne kritické pre dobrú zákaznícku skúsenosť. Komplexne ovplyvňuje vnímanie klienta aj predajcu, ktorý tovar či služby ponúka. Mnoho online hráčov stavia na outsourcing a externé služby, zameriavajúce sa na logistiku takzvanej poslednej míle pre e-commerce.
Čo to znamená?
Ide o záverečné doručenie tovarov až priamo k zákazníkovi, čo umožňuje hráčom na trhu odlíšiť sa od konkurencie. Pandémia urýchlila digitalizáciu mnohých odvetví, najmä retailu, kde čoraz viac hráčov chápe nutnosť omnichannel prístupu [prístup, pri ktorom sa súčasne využívajú všetky možné cesty obchodovania či marketingu – pozn. TRENDU] a dôležitosť ich e-commerce riešenia. Inovatívne logistické firmy idú ešte ďalej, pracujú s komplexnými platformami poháňanými umelou inteligenciou a prediktívnym modelovaním dopytu.
Dominuje na tuzemskom trhu stále príjem či vybavovanie objednávok z e-shopov cez internet, alebo aj pomocou iných zdrojov? Aké zaujímavé trendy sa objavili?
Jasným trendom je zrýchľovanie doručenia tovarov. Vidíme, že zákazníci objednávky často realizujú nielen z počítača, ale aj z mobilných zariadení. Takže očakávajú rýchlejšie doručovateľské služby, samozrejme so zabezpečením potrebnej kvality. Pozorujeme, že pokračuje digitalizácia maloobchodu po celom Slovensku a ľudia sú týmto službám naklonení.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?