Nočné esemesky lákajúce na výhodné ceny v porovnaní s konkurenčnými predajcami. Aj takto môže čoskoro vyzerať boj obchodných reťazcov o zákazníka. Poľská Biedronka, ktorú vlastní portugalská spoločnosť Jerónimo Martins, plánuje do konca tohto roka otvoriť viaceré predajne aj na Slovensku a vo svojej domovine jasne ukazuje, na čom zakladá svoju reklamnú stratégiu.

Slováci zatiaľ nie sú príliš zvyknutí na agresívne reklamné kampane. Sú isté indície, ktoré nasvedčujú tomu, že zmeniť by to mohol práve nový hráč, pričom samotná agresivita by nemusela byť nepríjemná len pre konkurentov na trhu, ale aj pre samotných zákazníkov.

So spomínanými SMS správami majú totiž skúsenosti poľskí spotrebitelia. Biedronka im začiatkom februára posielala porovnania svojej cenovej ponuky s cenovou ponukou snáď najväčšieho priameho konkurenta – nemeckého Lidla. Lidl sa voči tomu ohradil a tvrdil, že Biedronka spotrebiteľov zavádza nepravdivými informáciami o cene. Podnet na Úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa však podľa portálu rmf.fm nepodal, pričom podľa niektorých zdrojov na vzniknutú situáciu zároveň reagoval dodatočnou úpravou cien.

Pokuta Biedronky

Poľský Úrad pre hospodársku súťaž si na Biedronku už v minulosti posvietil.

V roku 2020 dostal reťazec pokutu 163 miliónov eur, že profitoval na úkor dodávateľov. Ich tovar predával v zľave, no oznámil im to až dodatočné po prebratí a zaplatení tovaru.

V tom isto roku pritom úrad zistil, že zákazníci dlhodobo platili za tovar pri pokladni viac, ako bolo uvedené na predajných pultoch. Odvolací súd o tri roku neskôr potvrdil, že portugalská spoločnosť Jerónimo Martins, ktorá reťazec vlastní, musí zaplatiť pokutu vo výške 115 miliónov poľských zlotých.

Zdroje: biznis.interia.pl, dennikn.sk

Na rozdiel od nemeckého diskontu však spomínaný úrad kontaktovali samotní spotrebitelia. „Používatelia vernostného programu Moja Biedronka sa sťažujú na veľké množstvo správ, ktoré im diskont posiela na telefóny,“ uvádza portál finanse.wp.pl. Dodáva, že mnohé z týchto správ prichádzajú neskoro v noci, čo mnohí zákazníci považujú za otravné. Úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa sa však vyjadril podľa očakávania – správy sú následkom registrovania vo vernostnom programe, kde je jasne definované, že s nimi spotrebiteľ svojou registráciou súhlasí. Jeho jedinou šancou, ako sa im vyhnúť, je teda registráciu zrušiť.

Biedronka reagovala, že zákazníci vraj môžu nakupovať v predajniach aj bez zapojenia do vernostného programu. „A bez toho, aby využívali denné akcie na stovky produktov,“ nezabudol reťazec veľavravne dodať.

Agresívne šírenie

Spôsob reklamy, ktorú Biedronka razí v Poľsku, sa dá považovať za guerilla marketing. Jeho cieľom je čo najväčšie rozšírenie posolstva medzi ľuďmi. Je to agresívna, neraz aj provokatívna a kontroverzná reklama, ktorá sa buď nešíri klasickými kanálmi, alebo sa tieto kanály na jej šírenie využívajú menej tradičným spôsobom.

Zdroj: digitalmag.sk

Čo očakávať

Slovenské reťazce sú v strehu. Aj tak sa dá možno interpretovať fakt, že tento rok plánujú otvoriť na Slovensku približne 50 nových supermarketov, informuje Kryptomagazín. Zdá sa, že pozorne sledujú, čo sa okolo príchodu poľského diskontu deje, jeho marketingové kampane nevynímajúc. Podľa odborníka na retail Ľubomíra Drahovského by mali byť pripravené na to, že po príchode Biedronky budú možno musieť zmeniť svoje reklamné stratégie. Každý nový obchod totiž na trh prináša nielen novú značku a sortiment, ale často aj spôsob reklamy, pričom ten, čo sa chce presadiť, vnáša do súbojov neraz aj agresivitu. „Diskont Biedronka celkom určite aplikuje i reklamu, s ktorou je na poľskom trhu úspešný,“ nazdáva sa analytik.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa