Hoci v súčasnosti ešte stále táto divízia Thyssenkrupu spaľuje peniaze rekordnou rýchlosťou, prejavil o ňu pred niekoľkými dňami záujem anglický konkurent, britská oceliarska spoločnosť Liberty Steel. Toto rozhodnutie síce prekvapilo aj samotný trh, ale pri možných synergiách dáva väčší význam a potenciál.
Podobné spoločnosti
Obe spoločnosti sa totiž navzájom dobre dopĺňajú. Nateraz nie je známa výška ceny, za ktorú by Briti chceli nemeckých oceliarov kúpiť. Thyssenkrupp ale potvrdil, že ponuka bude “starostlivo preskúmaná”. Dodal, že napriek tomu pokračujú rokovania aj s ďalšími potenciálnymi partnermi.
Dvojitá investícia a spoločný úspech napriek koronakríze
„Naším cieľom je dosiahnuť, aby bol oceliarsky podnik udržateľný. Je pre nás dôležité nájsť najlepšie riešenie,“ uviedlo vedenie Thyssenkruppu na margo najnovších informácií.
Objemovo sa britský Liberty Steel doťahuje na nemeckého konkurenta, dokonca ho prevyšuje. Zamestnáva zhruba 30-tisíc ľudí a pôsobí v desiatich krajinách v Európe, Austrálii, USA a Číne. Ročný obrat predstavoval zhruba 13 miliárd eur. Pre porovnanie, oceliarska divízia spoločnosti Thyssenkrupp dosiahla vo fiškálnom roku 2018/19 tržby okolo deviatich miliárd eur a má 27-tisíc zamestnancov.
Takmer miliardová strata
Proti ponuke sa nateraz ohradili najmä odborové zväzy, ktoré s ňou nesúhlasia. Namietajú, že divízia nepotrebuje nového majiteľa, ale kapitál na prekonanie súčasného obdobia koronakrízy. A podľa nich tento kapitál britskí oceliari nemajú. Prevzatie by podľa zväzu IG Metall nevyriešilo žiadny zo súčasných problémov výroby ocele.
Koncern Thyssenkrupp sa nachádza aj po predaji najvýnosnejšej divízie, ktorá vyrába výťahové systémy, naďalej v kríze. Nadmerné kapacity na trhoch s oceľou a pokles dopytu vytvorili tlak na toto podnikanie. Len za prvých deväť mesiacov aktuálneho finančného roka vykázala oceliarska divízia prevádzkovú stratu vo výške 841 miliónov eur. Okrem toho sú potrebné miliardy investícií do inovácií technológií na produkciu ocele s nižšími emisiami.
Šéfka skupiny Thyssenkrupp Martina Merzová už dlhší čas hľadá partnera pre túto divíziu. Plánované zlúčenie oceliarskej divízie s konkurenčnou skupinou Tata Steel či nemeckou spoločnosťou Salzgitter nepovolili európske úrady.
Výkonná riaditeľka je preto otvorená každému riešeniu. „Neexistujú žiadne zákazy v návrhoch,“ uviedla. Po prípadnom predaji oceliarskej divízie by Thyssenkruppu zostali už len oblasti materiálového servisu, dodávok pre automotive, priemyselných komponentov či výstavby závodov a námorníctva. To by znamenalo historický obrat v stratégii spoločnosti, ktorá svoju 200-ročnú existenciu postavila práve na oceliarskom biznise.
Možnosti sú otvorené
Akcie spoločnosti ThyssenKrupp, ktorá tento rok dokončila predaj svojej divízie vyrábajúcej výťahy konzorciu private equity kapitálu za 17,2 miliardy eur, po správach o stave oceliarskej divízie v polovici augusta poklesli o viac ako 16 percent. A analytici nenaznačujú pozitívny vývoj v tomto sektore ani v ďalšom období.
Ako informoval TREND, negatívne vyhliadky pre sektor potvrdzuje aj Európska asociácia oceliarov Eurofer. Dôvodom je naďalej dovoz z ázijských krajín, vysoké emisné poplatky na trhu EÚ a najmä výrazný prepad dopytu.
Ten začiatkom roka, ešte pred vypuknutím pandémie, zaznamenal medziročne viac ako 12-percentný pokles. Podľa Inštitútu pre ekonomický výskum v RWI-Leibniz sa nemecký oceliarsky priemysel spamätá z koronakrízy len pomaly. V nasledujúcom roku sa očakáva zrušenie približne 3-tisíc pracovných miest v priemysle, čo predpokladajú ekonomickí experti v najnovšej Správe o oceli, cituje portál AutomobilWoche.
Pre oceliarov bude zvyšok roka už len hraním pokru. Rozhodne až budúci rok
Odhadujú, že výroba surovej ocele v Nemecku klesne tento rok o 15 percent. V budúcom roku sa produkcia zvýši o 10,9 percenta na 37,5 milióna ton, čo znamená, že bude hlboko pod predkrízovou úrovňou aj v roku 2021.
Podľa šéfky Thyssenkruppu „pandémia nového koronavírusu otvára nové možnosti pre spoluprácu“. Skutočnosť, že oceliarska divízia už nie je považovaná za nevyhnutnú súčasť spoločnosti Thyssenkrupp, znamená zásadný posun v stratégii firmy, ktorej vznik sa datuje do roku 1811, keď Friedrich Krupp založil podnik na produkciu ocele.