Českí obuvníci vyrovnávajú krok so zahraničnou konkurenciou. Pomáhajú im v tom zákazníci, ktorí chcú kvalitu, ale aj zdražovanie v Číne, konštatuje portál idnes.cz. V roku 2012 sa podľa údajov Českej obuvníckej a kožiarskej asociácie (ČOKA) dovážal do Českej republiky pár topánok z Číny v priemere za 59 Kč.

Vlani už bola cena viac ako trojnásobná. Distribútori jeden pár kupovali za 194 Kč. Výroba obuvi v ríši stredu zdražuje rýchlejšie než napríklad vo Vietname a v ďalších krajinách Ázie. Z toho teraz ťažia obuvnícke firmy, ktoré udržali výrobu v Česku.

„Nepochybne nám to pomáha. Už predtým som tvrdil, že k tomuto trendu musí dôjsť a je len otázkou času, kedy sa ceny takmer vyrovnajú,“ povedal idnes.cz Jaroslav Navrátil, riaditeľ spoločnosti Moledo, ktorá vlani vyrobila 160.000 párov topánok značky Prestige. Hoci má tento tradičný výrobca zo Zlína čísla na úrovni predchádzajúcich rokov, hovorí o úspechu.

Drahší Ázijci a Európa

„Kto z európskych výrobcov túto dobu prežije, bude mať veľkú šancu byť dlhodobo úspešný,“ dodal. „Keď v minulosti prišla reč na najväčšie bolesti českých obuvníkov, hovorilo sa najmä o lacnej Číne.“ Aj keď v oblasti dovozu táto ázijská krajina stále dominuje s 39 miliónmi párov topánok ročne, ich import do ČR sa výrazne znížil. Pred piatimi rokmi bol dvakrát vyšší.

Čínu teraz čiastočne nahrádza o niečo drahšia obuv z iných ázijských krajín, ako sú Vietnam a Kambodža, ale aj topánky z Poľska, alebo Nemecka. „Veľa zákazníkov sa vracia ku kvalitnej českej obuvi a vyžadujú ju u svojich predajcov. Najmä v segmentoch detskej a zdravotnej obuvi je táto tendencia markantná,“ uvádza ČOKA v ročenke.

Záujem rastie aj o českú vychádzkovú, pracovnú a bezpečnostnú obuv. „Českí obuvníci sa majú lepšie, ale len do budúcej krízy,“ chladí nadšenie spolumajiteľ firmy Prabos Jaroslav Palát.

Pre armádu

Najväčší český výrobca pracovnej a military obuvi sa vezie na vlne záujmu firiem o kvalitnejšiu pracovnú obuv, ale aj na štátnych zákazkách. Štvrtinu z jeho obratu vo výške zhruba 330 miliónov Kč predstavujú dodávky pre Armádu ČR. Z korporátneho sektora sú jeho významnými odberateľmi Škoda Auto alebo ČEZ.

Firma sa teraz snaží zamerať na posilnenie segmentu voľnočasovej obuvi, ktorá tvorí len pár percent jej tržieb. Práve táto obuv by mala byť základom e-shopu. „Nechceme ísť do bežných obchodov, budúcnosť vidíme v on-line,“ dodal.

Prabos je jedným z najväčších výrobcov obuvi v ČR s produkciou 250-tisíc párov ročne. Obuv kompletizuje v továrni vo Slavičíne, časť zvrškov však dováža z Indie a po novom aj zo svojej prevádzky na Ukrajine, ktorú rozširuje. Suroviny, najmä kožu, dováža aj z Nemecka a Talianska.

Nie je to nič neobvyklé. Spracovatelia kože zanikli spolu s podstatnou časťou kedysi dominantného obuvníckeho priemyslu. Trendom tejto doby je ručne šitá obuv na mieru od popredných českých dizajnérov, ale aj barefoot obuv, alebo bosé topánky. Vyrábať ich začali niektoré menšie firmy.

Botaskám sa darí

Ďalšej českej retro značke, Botas zo Skutče v Pardubickom kraji, tržby vlani vzrástli o 8 percent aj vďaka väčším objednávkam krasokorčuliarskych topánok a topánok na hokej z USA.

Záujem o botasky rastie aj v Španielsku a v Nemecku, kde sa dobre uchytila nová bežecká lyžiarska obuv. Export je okrem on-line predaja pre české firmy jednou z hlavných ciest, ako dosiahnuť rast. Český 10-miliónový trh je pomerne malý. Česi si vlani v priemere kúpili 3,5 páru topánok a toto číslo sa príliš nemení.