Európska únia schválila zvýšenie ciel na dovoz elektrických vozidiel z Číny v snahe chrániť európskych výrobcov pred lacnejšou konkurenciou. Rozhodnutie, ktoré sa formovalo niekoľko mesiacov, reaguje na obavy, že štátom dotované čínske elektromobily zaplavujú európsky trh a oslabujú konkurencieschopnosť európskych výrobcov.
Nové clá, ktoré budú siahať až do výšky 45 percent, majú za cieľ vyrovnať podmienky európskych výrobcov. Politici tvrdia, že čínske spoločnosti profitujú z finančnej štátnej podpory Pekingu.
Nie všetky automobilky a krajiny podporujú zvýšenie ciel, keďže sa obávajú narušenia trhu ako aj odplatných regulácií v konkurenčnej Číne. Tá je najväčším automobilovým trhom na svete.
Peking na ťahu
Hlasovanie zástupcov členských štátov Európskej únie, ktoré sa konalo v piatok, ukázalo, že väčšina krajín podporila zavedenie ciel. Návrh Európskej komisie na konečné clá na čínske elektromobily získal potrebnú podporu. Komisia zároveň oznámila, že bude pokračovať v rokovaniach s Čínou s cieľom preskúmať alternatívne riešenia, ktoré by museli byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
Podľa Komisie sú nové clá reakciou na zistenia z vyšetrovania, podľa ktorého Čína nespravodlivo dotuje svoj automobilový priemysel. Peking tieto obvinenia popiera a pohrozil odvetnými clami na európske mliekarenské výrobky, brandy, bravčové mäso a na vozidlá s veľkoobjemovými motormi.
Podľa informácií agentúry Reuters nové clá podporilo desať členských štátov, zatiaľ čo Nemecko a štyri ďalšie krajiny hlasovali proti. Dvanásť členských štátov sa hlasovania zdržalo, čo ukazuje na pretrvávajúce rozpory v rámci únie. Konečné rozhodnutie vstúpi do platnosti koncom októbra.
Karta sú rozdané
Európska komisia zdôrazňuje, že neférové dotovanie čínskych výrobcov museli sankcionovať, pretože umožňuje predávať vozidlá za nižšie ceny. Tieto dotácie podľa Komisie deformujú konkurenciu a ohrozujú európsky automobilový priemysel, ktorý zamestnáva viac ako trinásť miliónov ľudí. Zároveň Komisia verí, že nové clá podporia predaj áut vyrábaných v Európe a prispejú k spravodlivejšej cenotvorbe.
Francúzsky prezident Emmanuel Macron bol jedným z najhlasnejších zástancov ciel, pričom čínske dotácie označil za „neznesiteľné“. Podľa neho musí Európa chrániť svoje priemyselné odvetvia. Taliansko, Poľsko a Grécko tiež podporili zavedenie ciel, pričom vyjadrili obavy z dlhodobých dôsledkov lacných čínskych dovozov.
Zavedené clá nebudú rovnaké pre všetkých výrobcov. Tesla bude čeliť clám vo výške takmer osem percent na vozidlá vyrobené v Číne, zatiaľ čo čínsky výrobca SAIC bude platiť clá vo výške až 35,3 percenta. Tieto nové clá sa pridajú k existujúcemu 10-percentnému clu, ktoré sa už uplatňuje na všetky dovážané autá v EÚ.
Nesúhlas Nemecka
Cieľom týchto opatrení je zabezpečiť rovnaké podmienky na trhu, zdôrazňujú európski politici. Nemecké automobilky aj napriek strate trhového podielu v oblasti elektrických vozidiel, však vidia situáciu inak. Pre nich sú partnerstvá s čínskymi výrobcami dôležité, či už z hľadiska synergií alebo získavania nových technológií.
Nemecko, ako najväčšia ekonomika EÚ a významný hráč na globálnom automobilovom trhu, nesúhlasilo so zvýšením ciel. Nemeckí výrobcovia automobilov investovali veľké prostriedky do Číny a tretina ich predaja za minulý rok pochádzala práve z čínskeho trhu. Kancelár Olaf Scholz vyjadril obavy z možných odvetných opatrení Číny a zdôraznil potrebu pokračovania rokovaní. „Naša reakcia nesmie viesť k obchodnému konfliktu, ktorý poškodí obe strany,“ varoval O. Scholz.
Čínski výrobcovia zvažujú, že kvôli novým clám presunú časť produkcie do Európy, zatiaľ čo čínski politici naznačili záujem pokračovať v rokovaniach, no sú pripravení prijať odvetné opatrenia.
Zatiaľ čo obe strany majú záujem o ďalšie rokovania, EÚ vníma Čínu nielen ako konkurenta, ale aj ako systémového rivala, najmä v oblasti technológií a obchodu. Počet registrovaných čínskych elektromobilov v Európe sa za posledné tri roky zvýšil sedemnásobne, čo len prehlbuje napätie medzi oboma ekonomikami.
Volkswagen v reakcii na nové clá uviedol, že ide o „nesprávny prístup“ a varoval, že to nezlepší konkurencieschopnosť európskych výrobcov elektromobilov na globálnom trhu. Nemecku sa napriek svojim snahám nepodarilo clá zablokovať.