Po USA sa aj Európska únia púšťa do obchodnej vojny s Čínou. Európska komisia rozhodla, že od 4. júla zaťaží elektromobily dovážané z Číny clami od 27 do 48 percent.
Pred necelým mesiacom štvornásobne zvýšil clá na čínske elektrické vozidlá Washington, a to až na úroveň sto percent.
Švédske šachy
Prvé výsledky sa však už dostavili. Čínska spoločnosť Geely Holding, ktorá vlastní automobilku Volvo a značnú časť vozidiel vyrába práve v Číne, presunie produkciu do Belgicka.
Predaje značky Volvo v máji medziročne vzrástli o 13 percent na 68-tisíc áut, pričom predaj elektromobilov a plug-in hybridov stúpol o viac ako tretinu.
Automobilka za to vďačí najmä novému modelu EX30, ktorý z dôvodu nižších výrobných nákladov vyrába v čínskom Čang-ťia-kchou. To z auta urobilo vysoko ziskový produkt, clá by však túto výhodu vymazali.
Nebezpečný precedens
Pre Európsku úniu sú nové clá precedensom, ktorým si strieľa aj do vlastných radov. Obzvlášť ak sa snaží o propagáciu elektrickej mobility, naštartovanie predajov v tomto segmente a zvýšenie povedomia o elektrických autách.
Hoci clá na dovoz čínskych elektrických áut mnohých prekvapili vysokými sadzbami, nie sú pre tamojších výrobcov likvidačné. V konečnom výsledku skôr znevýhodnia európske automobilky, ktoré tiež v Číne vyrábajú svoje vozidlá.
Tamojšie firmy, ako napríklad BYD, sú totiž schopné vyrábať elektromobily až o štvrtinu lacnejšie než ich európski a americkí konkurenti.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?