Logistika produkuje osem percent globálnych uhlíkových emisií. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sú prepravné firmy pod tlakom svetových organizácií aj národných inštitúcií. Tie ich tlačia do investovania významných finančných prostriedkov na obnovu vozových parkov.
Populárne elektrické motory
Hlavným cieľom každého podniku je mať k dispozícii čo najskôr a čo najviac nákladných i dopravných prostriedkov fungujúcich na alternatívne pohony. Otázkou je, ktoré palivá sú nielen bezemisné či nízkoemisné, ale aj finančne únosné oproti fosílnym.
Využívanie nákladných vozidiel na alternatívne pohony sú dnes takým trendom, že máloktorá logistická spoločnosť si dovolí ísť proti prúdu. Preto veľká časť z nich využíva ekologickejšie formy dopravných prostriedkov aspoň v rámci mestskej logistiky. Výnimkou nie je ani spoločnosť Dachser.
Okrem sledovania uhlíkovej stopy vlastných budov a zariadení či inštalácii fotovoltických panelov sa snaží firma investovať do výskumu a vývoja zelených technológií a rozširovania e-mobility. Popri využívaní menších elektrických vozidiel na distribúciu tovaru má v prevádzke aj eActros, jeden z prvých sériovo vyrábaných nákladných elektromobilov od spoločnosti Mercedes-Benz.
Ďalším projektom je zavádzanie elektrických nosičov výmenných nadstavieb od holandského výrobcu Terberg. Tie umožňujú bezemisnú prepravu v tranzitnom terminálovom priestore. Zavedením batériových elektrických vozidiel v areáli ušetrí firma priame emisie skleníkových plynov.
Mestá žiadajú riešenia
Zamiešať s kartami na trhu mieni aj Volvo Trucks Slovensko, ktorá nedávno odovzdala prvé elektrické nákladné vozidlo určené na prepravu chladeného a mrazeného tovaru pre obchodný reťazec Lidl.
Plne elektrické vozidlo Volvo FE Electric zásobuje z distribučného centra v Seredi predajne v bratislavskom a trnavskom regióne. Lidl ešte v roku 2018 spustil projekt znižovania emisií v doprave nasadením prvého alternatívneho kamiónu. Dnes tvoria kamióny s alternatívnym pohonom takmer 30 percent jeho vozového parku.
Do roku 2025 by Lidl chcel mať vo flotile polovicu ekologickejších vozidiel a o päť rokov neskôr by to mala byť 85 percent. Pomáha jej pritom spoločnosť Anpet EU, ktorá je na slovenskom trhu jedným z najväčších dopravcov s nákladnými vozidlami na alternatívny pohon.
Dvadsaťtonové Volvo FE Electric s užitočným zaťažením viac ako osem ton prejde na jedno nabitie 150 až 200 kilometrov. Vzdialenosť závisí od intenzity prevádzky chladiaceho agregátu, ktorý je tiež bezemisný a prepojený s trakčnou batériou vozidla.
„Nároky na prepravu sa veľmi rýchlo menia. Preplnené mestá si vyžadujú riešenia, ktoré majú nulové emisie a nižšiu úroveň hluku,“ konštatuje generálny riaditeľ Volvo Trucks na Slovensku Leonard Toček. Podľa neho sa technológie akumulátorov sa zdokonaľujú a rozvíja sa infraštruktúra. Samotná firma Volvo Trucks sa chce byť do roku 2040 klimaticky neutrálna.
Ťažkosti pre kamióny
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?