Rok 2022 bol pre spoločnosti spadajúce pod potravinársky sektor veľmi turbulentným. Na nadchádzajúce veľmi náročné časy však upozorňovali signály už koncom roka 2021. V segmente rýchloobrátkového tovaru (FMCG) sa začala jasne prejavovať inflácia, ktorá zaťažovala ako výrobné firmy, tak aj koncových spotrebiteľov. Zároveň rástli materiálové vstupy a energie a tento rast sa nekompromisne rozvinul v roku 2022.

Vojna na Ukrajine tieto elementy len zvýraznila. Ceny komodít a ich dostupnosti počas takmer celého roka výrazne rástli, elektrická energia a plyn rovnako naberali na hodnote. Narastajúce ceny sa dotkli všetkých odvetví, sklársky a hutnícky priemysel, ktoré kooperujú s potravinárskym, nevynímajúc.

Náročné obdobie

Minulý rok bol rovnako náročný aj pre výrobcov alkoholických a nealkoholických nápojov. TREND oslovil tri spoločnosti, ktoré sa venujú výrobe destilátov na Slovensku. Konkrétne ide o firmy Old Herold, GAS Familia a Fruit Distillery. Spoločne zhodnotili minulý rok a zároveň predpovedali aj vývoj trhu na rok 2023.

Najzásadnejší vplyv minulého roka na trhu, ktorý identifikovali všetky tri spoločnosti, boli komplikácie so vstupmi – s ich dostupnosťou a cenou, ktorá rástla geometrickým radom. Okrem toho na produkciu výrazne ovplyvnila cena energií.

Zvlášť rok 2022 bol pre Marsen Distillery (obchodný názov je Fruit Distillery Cooperation pozn. TRENDU) výnimočným. Predstavoval totiž prvý ucelený rok fungovania po veľkej organizačnej transformácii spôsobenej zmenou majiteľov v júni 2021. Nový firemný tím uskutočnil zásahy do produktového portfólia, distribučnej stratégie a marketingu.

„Výsledkom týchto zmien je zvýšenie dostupnosti destilátov, rumov a likérov v maloobchodnej predajnej sieti na území Slovenska. Zároveň sme zvýšili povedomie o značkách prostredníctvom novej marketingovej komunikácie vo všetkých komunikačných kanáloch,“ komentuje konateľ firmy Roman Pócs.

Podľa jeho slov sa transformácia uskutočnila prakticky vo všetkých kľúčových výrobných procesoch. V reakcii na nedostatok a cenové výkyvy skla sa firma rozhodla uviesť na trh vlastné fľaše.

Paniku vyvolalo sklo

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa