Po výrazných prepadoch predaja vozidiel na viacerých európskych trhoch sa po Volkswagene pripravuje na novú situáciu aj francúzsky Stellantis, ktorý už dlhé roky prevádzkuje na Slovensku fabriku.
Najnovšie ju mení na závod pre výrobu elektromobilov. Elektrifikácia portfólia však nedávno spôsobila výrazné problémy konkurentovi Volkswagenu, a to až do takej miery, že kvôli nadbytočnej kapacite, slabému odbytu a vysokým nákladom zvažuje zatvorenie dvoch závodov.
Tento krok by mohol spustiť dominový efekt naprieč celou Európou. Generálny riaditeľ Stellantisu Carlos Tavares nedávno zdôraznil, že firma už začína prijímať niekoľko nepopulárnych opatrení, aby sa vyhla podobnému osudu ako Volkswagen.
Konkurenčné tlaky narastajú
Jednou z hlavných výziev, ktorým čelia európske automobilky, je prudký pokles predaja elektromobilov. V Nemecku, najväčšom automobilovom trhu v Európe, klesol ich predaj v auguste až o 69 percent. Ide o tvrdý zásah pre automobilový priemysel a tento trend sa neobmedzuje len na Nemecko. Celkový podiel elektrických áut na európskom trhu sa znížil na 14 percent z minuloročných 15 percent.
Jedným z dôvodov tohto poklesu je aj zníženie vládnych stimulov na nákup elektrických vozidiel a rastúce životné náklady, ktoré odrádzajú spotrebiteľov od kúpy drahších batériových áut. Automobilky ako Volkswagen, Stellantis či Renault preto apelujú na Brusel, aby uplatňoval väčšiu flexibilitu pri dosahovaní emisných cieľov.
Kým sa však predaje elektrických áut nevrátia k výraznému rastu, bremeno nákladov a nižšej produkcie budú musieť niesť samotné automobilky. Na to, aby zostali ziskové a konkurencieschopné, budú musieť, podobne ako Volkswagen, pristúpiť k znižovaniu nákladov. Najväčšou nákladovou položkou, okrem nových technológií, sú mzdy zamestnancov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?