USA tvoria viac než 30 percent celkových svetových spotrebiteľských výdavkov. K tomu patria zahraničné priame investície vo výške približne piatich biliónov dolárov. Tieto faktory robia z Ameriky najväčší spotrebiteľský trh na svete.
Pod vedením Donalda Trumpa však obchodovanie v USA pre zahraničné firmy nabralo komplikovanejší charakter. Clá zvyšujú firemné náklady na vývoz tovaru, pričom Trumpove nepredvídateľné rozhodovanie prináša neistotu. To stavia zahraničné firmy pred dilemu: Mali by presunúť časť svojej výroby do USA, aby sa vyhli clám a vyšli v ústrety Trumpovi, alebo hľadať nových zákazníkov na iných trhoch?
Stopka stimulom
Podľa údajov fDi Markets dosiahol ročný tok zelených zahraničných priamych investícií v roku 2024 rekordných 231 miliárd dolárov. Tento typ investícií sa zameriava na projekty v oblasti obnoviteľných zdrojov energie a ekologických technológií. V porovnaní s 97 miliardami dolárov pred piatimi rokmi ide o významný nárast.
Na ňom sa významne podieľali obrovské dotácie Bidenovej administratívy na výstavbu fabrík pre elektromobily, zelené technológie a polovodiče. Trumpova stratégia je však odlišná – namiesto ponúkania stimulov uprednostňuje hrozbu vysokých ciel, s cieľom podporiť investície do americkej výroby a zároveň naplniť vládne pokladnice.
Tento prístup však znepokojuje zahraničné firmy, ktoré dosahujú vysoký podiel tržieb v USA, ale majú tam iba obmedzenú výrobu. Na identifikáciu najviac ohrozených sektorov, portál Economist analyzoval 100 najväčších neamerických firiem podľa trhovej hodnoty.
Analýza odhalila štyri skupiny firiem, ktoré sú obzvlášť zraniteľné.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?